20100228

Söndagskrönika om tur, kärlek och politik


Söndagen var lång idag. Vet inte om det är bra eller dåligt? Ett tecken på att saker är tråkiga är att det tar lång tid. I mitt fall tar det lång tid innan näsan slutar rinna. Vill inte vara förkyld.  Om vi nu ska sluta att oja sig över ens själv och försöka formulera något som kan komma i närheten av en storstilad krönika som får människor att gråta av lycka (oj vad jag tar i).

Om man nu ska nå denna höjd så borde man ha ett ämne när man sätter sig vid tangentbordet (det är nog här mitt problem med att bli författare ligger att planera...). Jag bara tar det som flyger förbi och utgår från det.  Ett ämne kan vara att våren gör sig påmind och fåglarna kvittrar så där härligt som de bara gör när våren nalkas. Men jag vet att fortfarande kommer bakslagen redan i veckan som kommer ska det bli mer snö och kylan kommer åter. Må dessa moderna spådamer vid namn meteorologer ha fel. Att de inte kan se tydligt i glaskulan utan gissar vilt ungefär som när en annan spelar på hästar. På tal om det så drar jag mig till minnes den gången jag vann. Hustrun skulle för den lokala tidningen bevaka travet i Ingatorp och jag skickade med en Selma med orden. Satsa på häst nummer tre i lopp tre (gissa vilket turnummer jag har?) och hästskrället vann. Det visade att det var dagens stora favorit, men jag vann.

Men sedan den dagen så har inte spelturen varit min främsta vän. Men jag lever på devisen utur i spel tur i kärlek och hittills så har de funkat bra, ja till och med över all förväntan. Har nu varit gift i snart 16 år och det blir bara bättre dag för dag.


Veckan som kommer går i landstingets tecken. Det är dags för fullmäktige och agendan känns kort men så har oppositionen slängt in ett antal interpellationer som jag ibland (nu får jag väll skit) undrar varför. Var vi likadana med våra under vår tid i opposition? Kan jag aldrig tänka mig... Vi har säkert mycket klokare. Men här kommer en annan tanke om hur olika vi ser på frågorna om vi är majoritet eller opposition. Jag hävdar att det inte är skillnad på det blå eller röda laget här utan att det är inbyggt i systemet. Frågan som man kan ställa sig är om det är bra eller dåligt. Vitaliserar det demokratin eller ställer det bara till det?


Nu går vi vidare och avslutar denna krönika med att låta alla smälta sin söndagsgstek och hoppas på de sista medaljerna i detta OS hamnar hos Sverige efter en härlig femmil.

Andra som skriver betraktelser eller krönikor
Kent Persson, Mary Jenssen, Westerholm, Peter på Röda Berget , Peter Andersson och Peter Soilander samt att nu Antonsson. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar