20100625

Midsommarkrönika med en immig.

Midsommar, sill och nubbe. Regnet brukar bjuda in sig lagom till maten. Ser fram emot den egna färskpäran oavsett om det regnar eller ej. Ty idag är det vår nationaldag med eller utan lagboken. Men så kommer frågan är nubben kyld ska den räcka till sillen.... Alla dessa livsavgörande frågor.

      Det finns lite som är viktigt för mig på midsommar. Självklart den egna färskpotatisen med en sillbit. Till det en riktigt immig OP Andersson. Jag är inte lika noga på en fast ölsort men det ska vara av typen pilsner. Ett givet stalltips är Pilsner Urquell.

      Många är det som menar att idag faktiskt firar vår riktiga nationaldag, folkets nationaldag. För der är bara att vi erkänner att den 6 juni är festen rätt långt borta. I Vimmerby är det de närmast sörjande plus ett par nyfikna som övervakar firandet. Ja övervakar känns som rätt ord för ett deltagande känner jag inte att det är. Här är midsommar den stora skillnaden när liten som stor skuttar runt och ropar kvack kvack i fåniga poser.

      Men ska vi byta nationaldag eller ska vi vänta och se? Ett problem med den nuvarande är att om man frågar folket på gatan är det få som vet varför vi har nationaldag på just det datumet. Men vet vi vad samtidigt varför vi firar midsommar, ja förutom dans, sill och nubbe. Så att säga en festdag.

      Sverige har inga självklara saker att fira i relativt modern tid. Ska vara Hammarbys SM-Guld 2001. Men ser vi på våra grannländer så finns det både freder och självständighetsdagar.

      Men med midsommar, behöver vi en nationaldag? Vilken nytta gör den?  Jag är tveksam då jag har svårt att finna nyttan och då en dags om är påfunnen uppifrån utan en folklig förankring.  Där jag kan finna nyttan är för våra nya medborgare en dag för dem att fira sin nya nationalitet. Kan det vara att vi växer in i nationaldagen eller är det midsommar som gäller för folket?


      Nä nu lämnar vi dessa grubblerier och går in på de stora viktiga och avgörande frågorna. Kommer nubben räcka till sillen och hur kommer den eget odlade färskpotatisen smaka. Jag kommer inte dansa runt stången utan hålla med på befogat avstånd för att inte skrämma någon med mina läten till groda. Men jag kommer stå där och tjuvkika och sjunga med lite tyst så där lagom högt så att bara hustrun blir lite förtretad utan att någon annan hör. så mina vänner och er andra som läser denna blogg önskar jag er en

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA 
FRÅN HÖGER TILL VÄNSTER

Media: DN, DN2, SvD, SvD2, Ab, AB2.
Midsommarkrönikor eller snarlikt: Tokmoderaten och Röda Berget har sina ingångar.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,