20100722

Bajamaja till salu. En bild av festivaldöden

Det som hände Hultsfred är nu på väg att hända i Arvika. Handlar det bara om två festivaler som går i putten eller är det en större fråga? 

      För mig som bosatt mig i grannkommunen med Hultsfred så är det mycket mer som går förlorat än ett sommardagar med musik och fest utan en själ som lämnar sin kropp och vad är en kropp utan sin själ? Det är många gånger så att dessa festivaler har väckt orterna till liv på nytt efter att industridöden dragit fram och flyttat eller lagt ner en massa arbetsplatser givit utrymme för något nytt att växa fram som både ger arbetstillfällen men också en gemensam tillhörighet. En nu sorts stolthet som växer fram på orterna.

      Vad som nu sker är att et gått från små projekt med de ideella i spetsen till att bli en nu industri som bara har tillväxt i sinnet och det ska växa år för år. Men så verkar det inte fungera utan de som överlever är de som behåller sin särart. Visst har det växt upp företag och utbildningar i Hultsfred som har kopplingar till festivalen men det verkar från min horisont som just det både på gott och just nu ont drivit festivalen dit hän som vi nu befinner oss.

      Frågan lyfts nu om det är åter storstaden som kommer vara arenan för denna typ av festivaler och jag är tveksam på sikt. Jag tror just charmen med dessa festivaler är att ta sig bort från asfalten och leva tältliv, är en viktig del av festivalen. Ska dock erkännas att jag själv inte är en festival människa och ofta håller mig borta. Men för att återkomma så blir det för arrangörerna att stänga in sig på kammaren och tänka tillbaka till vad var det som gjorde att vi lyckades och hur gör vi om det fast i en moderna tappning. Vilka ska vara våra grupper som vi vänder oss till. Och här ska det grubblas med hjärtat och inte plånboken. För det som sker nu i storstäderna liknar mest en industri med den professionella industrin bakom sig. Och min bild är att de kämpar för sitt liv. För med den nya tekniken som springer om dem så är de tvungna att finna nya intäkter och här finns en möjlighet. Dock tror jag att de biter sig själva i svansen då de på sikt kan ta död på hela idéen med festivaler. Ty när det kommersiella blir ledstjärna så slocknar det alltid.

      Tror att det här kan vara en del av politiken att se på hur vi stödjer denna kultur då den är för den lilla människan och ger så mycket för de orter som har sin festival. Det visar sig att när de råa marknaden inte gillar detta och då söker sig dit är avkastningen beräknas vara störst. Men min politiska tro är att dessa festivaler har andra världen än de rent ekonomiska och om inte annat ger de tillväxt för de orter som har möjligheten att dessa arrangemang.  

       Så med en gammal fras "låt hjärtat va med" då ordnar det sig på sikt  och backa lite för viljan att bli störst. Tänk viljan att bli bäst istället.

Tidigare bloggat:Hultsfred! Vimmerby vad är det?,
Inget Hultsfred och vad innebär det för oss,  
Dags att samla ALLA krafter för Hultsfred och regionen.

Media: DN, SvD, SD2, Ab, Ex.
Bloggat: Kulturbloggen skriver såklart om detta
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,