20110309

Alla lika goda socialdemokrater!

Sitter på landstingsfullmäktige och jag kan utan att tveka att dagens ämne är den kris som vi befinner sig i. Som en Centerpartist sa -Vi har det besvärligt, men ni har KRIS. Jag kunde bara fylla i med att vi har en besvärlig kris...

       Vet att det börjar bli tröttsamt allt detta och jag börjar sakta känna en uppgivenhet. Hur allvarlig är krisen egentligen. Ja den är stor och ser vi underlaget som idag skickades ut till ombuden så känns det tunt. Om jag vid en överblick ska ge en kommentar så har partistyrelsen gjort en sammanfattning av den rapport som kriskommissionen gjort men lyft bort alla de delar som innehållit någon form av skarpa förslag. När det gäller delen kring organisation så skriver man
-Det kräver ett utvecklingsarbete som leder till ett mer öppet, nyfiket och kreativt sätt att verka. Partiet och dess företrädare behöver förändra attityden mot omvärlden. Vi behöver hitta nya sätt att visa intresse och möta människor som kan bära de erfarenheter, perspektiv och idéer som vi behöver i vårt framtidsbygge. Det är en skrivning som förpliktar men vill verkligen partiledningen att kongressen ska antaga den?
 
          Jag känner en oro för mitt parti. I kommentarer som inkommit till min blogg så kommer åter uttrycken kring att vara äkta socialdemokrat. Jag betackar mig för dessa kommentarer. För mig så har ett av socialdemokratin kännetecken varit den spänstiga debatten där alla varit lika goda socialdemokrater trots att våra meningsskillnader som i media omskrivits som ”Rosornas krig”.
 
           Men nu när man har en avvikande mening som dessutom verkar vara en majoritets av medlemmarna åsikter blir beskylld för att vara en dålig eller till och inte riktig socialdemokrat. Det är ett förhållningssätts som gör att Stig Malms uttalande kring Stalinistisk eller som Johan Westerholm om Nordkoreansk hejarklack börjar kännas allt mer relevant. I min kritik gentemot partistyrelse och valberedning har de aldrig varit en sämre socialdemokrat än någon annan utan lika goda socialdemokrater som byter idéer om utveckling, även om mina motparter är lite väl tysta i debatten.





Media: Ab, Ab2, Ab3 , Ab4, SvD, DN, DN2,
Bloggat: Johan Westerholm i en första kommentar kring kongressmaterialet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant?  Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,