20110319

Är det feghet eller dumhet eller bara egoism om sin egen stol?

Noterar att dörren till en extra kongress i höst verkar stängas allt mer och frågan som jag säger är om partistyrelsen är fega eller om de inte är mogna att möta medlemmarna och diskutera politik? För problemet är att för var dag som går utan politik blir resan mot en valseger allt längre och tyngre.

         Med argumentet "En extrakongress i höst skulle bara förlänga den infekterade interna debatt som nu präglar partiet, enligt partistyrelsen". Vilken värld lever de i ställer jag mig frågan. Detta beslut kommer innebära att vi fortsätter famla i blindo kring vilken politik vi ska driva på de olika nivåerna i landet. Är de så att partistyrelsen med detta beslut kräver att debatten inom partiet som finns ska tystas. Att vi ska upphöra med att samtala om den framtida politiken och ett färdigt program framtagit bakom lyckta dörrar ska klubbas på ordinarie kongress 2013. Men vad händer fram till dess? Kommer de som idag sitter i Verkställande utskottet och styrelsen bara sitta kvar. Ett flummigt prat från valberedningen om att de ska pröva förtroendet men med partistyrelsens beslut att inga val ska ske. Det är ett löjes skimmer som också leder till att ledamöterna inte behöver besvara sig med att formulera tankar om hur de vill utveckla partiet då de vet att de sitter i orubbat bo. Jag är arg idag. Åter så sätter man sig i den slutna fällan och verkar inte ha en förmåga att ta sig därifrån.

        Så bilden som växer fram är att vi fram till den 27 mars får diskutera politik, men sedan är det stopp och en ny färdrikting som skulle vara vår vägledning får vi vänta på till tidigast 2013.
De personer som idag sitter i VU och partistyrelsen sitter i orubbat bo fram till 2013 utan krav på förändring av sitt ledarskap eller politisk utveckling.

          Jag är djupt orolig för vart partiet är på väg. Även högern skriker på oss. och i vanliga fall skulle jag tycka det var bra men i detta fall är jag benägen att hålla med dem. För det är inte bara det Socialdemokratiska partiet som förlorar på detta vakuum som råder utan en hel nation som tappar styrfart. Så pass viktiga är vi som parti och idérörelse och om vi inte ser det är krisen än allvarligare än jag trott innan. Min bild som börjar växa fram är att det saknas självinsikt om krisen i partiet. Att den egna stolen är allt viktigare än partiet välmående. Att all kritik ska tystas istället för att bejakas. Trodde vi var något på spåret med Kriskommissionen. Såg det som en början på något men så var verkar inte vara fallet. Frågan som kvarstår blir. Hur många av de medlemmar med nya spännande idéer kommer finnas kvar till valet 2014?

Media: Ab, Ab2, DN, DN2, TV4, Ex, Ex2, SvD, SvD2,
Bloggat: Johan Westerholm på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,