20110522

Kungen skickar inga grattis till mig, skönt!

Kungafamiljens bild blir allt mer otydlig
Jag fyller år idag. Inte så många att jag får ett grattis från monarkins överhuvud och om jag fick det vad vore det värt? Undrar om inte ett grattis från Bingo Rimér vore mer värt. Han står i alla fall för sin livsstil.

          Jag har inte varit en hejare av Kungen någonsin trots att jag på min brors axlar vinkade den där dagen 1976 framför slottet. Ska sanningen fram så var det nog mest en spännande händelse och så även bröllopet för kronprinsessan. Men nu tar frågan om hur familjen använder mina skattemedel nya vändningar. Jag har redan sedan tidigare ansett att de har för mycket pengar och att man ska skilja på det kulturhistoriska kring slotten som har ett egenvärde med eller utan kungahus.

          Men nu har vi en kung som sitter där på toppen och ska sända ut moraliska förpliktelser för sina undersåtar och de råder: Gå på porrklubb, kolla på striptease, sup mera, rök, glida omkring med jetset folket på Franska Rivieran och köp bara de dyraste väskorna som får Mona Sahlin present väska att blekna. Nä Kungahuset har överlevt sin egen tid och gräver sakta sin egen grav utan att jag behöver hjälpa till och skyffla.

         Men vad skulle det betyda med en president och skulle inte kostnaden vara densamma? Jo det är möjligt men jag skulle snabbt som fan se till att, om den personen uppförde sig som kungen, blev bortröstad. Nu får jag bara se på hur mina skattepengar rinner ut på sprit och lyxiöst levende och jag kan bara sitta i soffan och se rubrikerna slå emot mig. Jag är republikan och för var dag som Kungen tronar på sin tron så växer mitt republikanska hjärta.

       Så om det bara är ett uns av sanning i det som framkommit i dessa affärer så måste Kungen abdikera. Om kungahuset ska överleva 2000-talet måste det till en svängning i attityden. Att kindkyssa de ”fiiina” folket medan man trampar på det längst ner vinner inga sympatier. Nä nu tar jag och firar min dag och är glad att jag inte är värd gratulationer från kungen.

Media: Ab, Ab2, Exp, Exp2.
Bloggat: Johan Westerholm lika glad som jag
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,