20110725

Demokratin kräver konflikt...

Det var en lektion i skolan som jag skolkade ifrån. I korridoren stod två personer och hade bokbord. Valet var i antågande och SSU gjorde entre i mitt liv. Så när lektionen var slut så hade jag fått min första riktiga samhällslektion tack vare SSU.

         Efter valet så kom hösten. Jag var inte engagerad i SSU utan umgicks med mitt gamla kompisgäng som svansade i kriminalitetens kölvatten. Var på ett och annat möte, typ när det var videokväll. Men så hände det som vände på mitt liv. Jag åkte dit för bilstöld och en natt i häktet fick mig på andra tankar. Kan också vara att de andra trodde jag skvallrat. Men om jag var dum (vilket bilstöld kan antyda) så var jag inte så dum. Men jag var inte längre en i gänget utan ett jagat villebråd. En utstött. Då fanns det bara en plats för mig att vända mig till om inte isolering var ett val. SSU tog emot mig och jag lärde mig vad vänskap var. Vänskap som inte byggde på brott och lojalitet mot ”gänget”

       Snabbt så var jag iväg på alla de kurser och läger som SSU arrangerade och jag hade även möjlighet att åka till Norge och våra vänner i AUF Oslo för att deltaga i valrörelsen. Tyvärr så hade jag inte råd att följa med. Annars så hade jag kanske varit på Utøya. Men SSU är jag medlem i fortfarande och jag kan sakna de där ungdomsåren då vi på en kursgård eller i ett tält löste kärlekens problem jämsides till hur vi gjorde ungdomsbostäder i slottet. SSU gav mig kreativiteten tillbaka den som skolan så förtjänstfullt gjorde allt för att skala bort. I SSU fick jag bli en individ som betydde något. Jag var inte bara en klump i smeten som skulle jämnas till.

        Nu sitter jag i min favoritfåtölj i min villa i Vimmerby familjen samlad runt mig, hustrun med sin dator sonen nyvaken framför TV:n. Kan låta kladdigt patetiskt men utan SSU vet jag inte om jag suttit och skrivit detta med familjen kring mig.

        Så det som hände i Norge på den lilla ön Utøya kan få konsekvenser för fler ungdomar än de som miste livet på sitt sommarläger. Sitt läger där deras kreativa hjärnor tilläts växa. Så dådet var riktat mot socialdemokratin men också mot samhällets demokratiska utveckling.

        Nu ropas det på samling över de politiska gränserna men är det vägen att gå eller är det så att det kan leda fram mera individer som får ett hat mot samhället. Att hela etablissemanget blir den där klumpen som håller ihop gentemot alla de som inte passar in. Hade jag valt SSU och vägen bort från brottetsbana om jag inte kunde se att SSU erbjöd ett alternativ till borgerligheten. Att kampen om samhället fanns. Jag kan ibland när terrorhandlingar sker känna en rädsla att allt ska bli så strömlinjeformat och att man inte får nämna partipolitiken. Men är det inte så att det är just samhället som skapar dessa individer och grupper. Att då de politiska ideologierna har olika syn på hur detta ska lösas, hur samhället ska byggas.

         Så lösningen är inte att stanna inne med den politiska samtalet utan låta de olika politiska teorierna och tankarna brytas än mer, än högljuddare. En politisk smet utan skillnader kommer än mera bara göra det möjligt för extrema grupper till höger och vänster att få näring på demokratins bekostnad. Så i denna situation måste partipolitiken få frodas än mer och samhällets problem än mer diskuteras.

        För problemen finns de individer som inte känner sig hemma i vårt samhälle är där ute. Antingen den sjuke som slängt ut från sjukförsäkringen, Den som inte klarade skolan och vilse vandrar på torget i Vimmerby undrande om det finns en framtid för honom. Flyktingen som sitter i sin förvaring och inte vet vad morgondagen har att erbjuda. Den som blivit av med sitt arbete som hela livet varit byggt kring och nu hänvisas till skolbänken och hitta sig själv, 55 år gammal.

       Här måste partipolitiken visa på möjligheter. Visa på alternativ. Att Fredrik Reinfeldt och Håkan Juholt kramas och är ense löser inte samhällets problem utan bygge bara nya.

Låt demokratin frodas genom att det öppna politiska samtalet 
lever och må vi våga ta konflikterna och se problemen.


Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4SRSvD 123, SvD4, SvD5DN 123, DN4Expr 12Ab 1234, Östran/Nyheterna.
Bloggat: Länkar från Martin MobergBloggat: Sebastian Stenholm om dagens gemensamma tysta minut i Norge och Sverige, Lena Sommestad om hatets grogrunf och dess språk, Kristian Krassman om satans jävla mördare, Tokmoderaten om sd partiet som blundar när det passar. Peter Andersson på ämnet. Daniel Swedin på Aftonblets ledarblogg.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,