20110915

Danmarks första kvinnliga statsminister!

Jag gratulerar Helle Thoring-Schmidt till segern. Men resan är inte över. nu har den börjat och nu  börjar det svåra. Att bilda regering och att sedan leda den. Enkelt på pappret men helt annat i verkligheten...

        Maktiskiftet i Danmark är nu ett faktum Socialdemokratin kommer besitta statsministerstolen. Det är gillande från min sida och jag hoppas som jag var inne på i morse ett skifte en den borgerliga styret i Europa. Men nu firar vi så får jag återkomma i morgon med en klarare analys över vad detta kan innebära i praktiken.

        Lite favosång så här som firarlåt. trots att texten kan verka motsägelsefull men det är bra gung...


Media:   DN, DN2SvD -retoriker, SvD2AB, Ab2, SVT, ExpJyllandspostens valbevakning, Valsiten, Danmark
Bloggat: Peter Andersson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,