20110928

Sverige är långt och saknar tunnelbana

Sverige är låångt...
Vet inte om jag är bitter som gammal stockholmare numera boende i världsmetropolen Vimmerby... Men när mitt parti släpper nyheter inför budgeten och det är mycket innanför tullarna och lite slängt över till andra sidan så känner jag mig klämd mitt emellan... Men kommer det mera?

SATSNINGAR...Utbyggnad av Stockholms tunnelbanaEn ny fast förbindelse över ÖresundStora investeringar i storstädernas järnvägssystemVägslitageavgift ny finansieringskälla för infrastrukturinvesteringar2 miljarder kronor till byggande av studentlägenheter

         Jag vet att våra storstäder har det problematiskt och behöver satsningar i infrastrukturen. Och att käka en billigare dagens rätt eller säkra infrastrukturen i landet är mitt val, som socialdemokrat, inte svårt. Men jag vill likt Johan Westerholm se investeringar som underlättar för våra tillverkande företagare. I Vimmerby ser vi flera tecken på att företagen grubblar både en och två gånger innan de bestämmer sig för att satsa. När Trafikverket (fd Vägverket) byggde om genom grannkommunen så innebar det att vår hustillverkare inte kunde ta den vägen med sina huskroppar. En omväg på x antal mil blev lösningen och en fördyring. Kommer företag vilja fortsätta expandera i Vimmerby om statsmakten inte satsar på att lösa de lokala proppar som finns. Att säkerställa att järnvägen kan bli ett alternativ för godset genom Kalmar upp till Linköping och vidare.

        Så tunnelbana i huvudstaden må vara bra men... Jag kan känna så här från landet att det blivit en kantring mot Stockholm allt fler av våra företrädare har sin hemvist där och det färgar de politiska utspelen. Jag saknar en djupare analys av problemen i landet och en snuttifiering med duttar här och där. Vad är planen för landet? Hur lyfter vi hela landet och de problem som finns med kommunikationerna att ta sig från exempelvis Vimmerby till Stockholm, Göteborg eller Luleå.

           Vi ska inte sätta regioner och städer gentemot varandra men det finns just en risk att det blir så om det bara är satsningar som fokuserar på storstaden. Rapporten inleds med "Väl fungerande storstäder som bärs fram en av pulserande framtidstro är en hörnsten i bygget av ett modernt och konkurrenskraftigt Sverige. Därför vill vi utforma en ny urban tillväxtpolitik. Under åren 2012-2015 vill vi investera omkring 18 miljarder kronor i tillväxtskapande åtgärder i våra största städer." Bilden av att de övriga landet är mer tärande får näring i en sådan inledning och jag vill inte se mig som boende i en tärande del. Med starka konkurrenskraftiga industrier på orten och stora exportledande företag i krokarna så fyller vi kvoten. Med en av de stora besöksmålen med en stor andel utländska besökare drar vi in medel till statskassan. Att låta landsbygden vara en del i utvecklingen av Sverige är A och O. Devisen hela Sverige ska leva är viktig. Vi är så få att om vi ska fortsätta vara en toppnation så behöver vi se den olika styrkorna och satsa på dem. Men för Socialdemokraterna har det blivit ett storstadsfokus som jag kritiserat innan med förhoppning om att det ska komma mer men det bara fylls på...

       Men ska jag måla lite positivt så är dessa satsningar bättre än sänkt krogmoms i alla fall. Och en satsning på bättre Öresundsförbindelse är bra. Men tre Stockholmare som på en tunnelbana presenterar förslag känns inte bra. Var finns representanter för Göteborg och Helsingborg? Oj, nu blev det kritiskt igen men lite kärleksfullt...

Ibland blir man lite gnällig. Idag är en sådan dag. Hoppas Tommy Waidelich och Håkan Juholt kan ge mig dagar utan gnällighet...

Ett gäng länkar ärligt lånat av Peter Andersson (TACK): Fler som bloggarHelene Hellmark Knutsson, WesterholmEmil HögbergTokmoderaten, Martin Moberg
MediaSvDABGP,  Sydsvenskan,  Ekot, Ekot2, DN, Exp. HD, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,