20111110

Socialdemokraterna: Miljoner till utlandet. Ok? dags att tänka om...

Ska direkt säga att det inte smakar bra när våra skattemedel lämnar landets gränser. Men frågan som vi inte ställer oss är hur detta kan ske. Inte det finansiella systemet utan hur de kan leverera vård, skola och omsorg och ta ut dessa vinster.

        En majoritet av de privata aktörerna sköter sina uppdrag bra och vi kan tycka vad vi vill om de privata. Men när även de seriösa kan plocka ut stora delar i vinst utan att leverera sämre välfärdstjänsten än det offentliga. Frågan som då måste ställas och som inte görs, i alla fall i mitt parti, vad gör vi fel. För om så mycket pengar kan föras ut ur landet eller ner i privata fickor utan att Greta får märkbart sämre omsorg måste vi göra fel. Jag vill med en dåres bestämdhet hävda att kommunerna och landstingen måste kunna driva verksamheten billigare än det privata. Vi har stordriftsfördelarna som vi borde kunna nyttja bättre. Men det gör vi inte.

         Så istället för att skälla på de privata borde vi rannsaka oss själva. Varför klarar inte vi uppgiften till samma penning som de privata och kom inte med dravlet att de missköter sig, visst finns de men är inte i majoritet. Jag har själv varit en kramare av det offentliga och slagit ifrån mig när tal om entreprenörskap har växts. Men när jag sedan ser hur de privata klarar av att leverera sina tjänster till brukarna och de är nöjda samtidigt som de plockar ut vinster, blir jag fundersam om vi gör rätt. Gustav Möller sa "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" och här blir frågan relevant. Om privata kan göra omsorg billigare än kommunen hanterar vi då skattemedlen rätt? Svaret blir nej. Men det innebär inte att vi ska lägga ut mer på privata utan fundera på hur vi organiserar oss.

         Jag tar ett exempel från Vimmerby. Det visar sig när man ser över städorganisationen att det finns närmare 20 tjänster för mycket. 20 tjänster á 350 000 kronor (mellan tummen och pekfingret) är lika med 7 miljoner kronor som en privat direkt stoppat i fickan medan vi låter det fortgå. Men särskilt vi socialdemokrater med koppling till facket har svårt att se detta då de fackliga glasögonen lätt ramlar ner över näsan och gör att vi ser suddigt på vem som är uppdragsgivaren. Vi tar de anställdas part istället för väljarnas. Detta var ett exempel men vi kan gå vidare på område efter område och säkert göra liknande resor.

         Med detta i bagaget så har jag tagit fram 7 miljoner som jag kan välja hur vi ska använda. Förstärka skolan, asfaltera vägar eller sänka skatten. Så vi måste göra våran egen hemläxa innan vi skäller på det privata som gör sin. Vi kan vara bäst men då måste vi också jobba på det och inte slå sig tillbaka.

       Sedan så anser jag att vi måste se över regelverken kring privata utförare. Likt våra grannländer så ska vi införa begränsningar kring vinstuttag. Men det löser inte våra egna problem. Kom i håg det.

Som avslutning måste jag dock än en gång påpeka att de privata som inte sköter sina uppdrag ska bli av med dem. De handlar om förtroende och individers liv och leverne. 
Det är inte förhandlingsbart att missköta det!

Media: DN, SVT, Folket,
Jonas Morian ger en bild bakom kulisserna.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,