20111212

Bajen och Socialdemokraterna i samma sits?


Bajensossen

Nej jag gillar inte läget och känner mig frågande till en rekrytering från det stora landet i väster. Jag är som känt i så förtjust i att storkapitalet styr mitt kära Hammarby och vill ha tillbaka den gamla klubbkänslan. 

         Ja jag må upplevas mossig och göra precis det som jag skyller många av mina partikamrater gör se till svunna tider och drömma om dem i kubik. Men det som jag vill i partiet är att finna en spelmodell för dagen byggd på värderingarna. När det gäller Bajen så är det just värderingarna som jag känner rinner iväg och något annat tar vid. Att man ser över spelsystem är en sak men när man lämnar känslan för enbart resultat blir jag orolig. Här kan det kopplas till politiken igen. Att när valvinsten blir allt som betyder något och man må vinna en eller två gånger men sedan så är det kört. 

          För när man lämnar sin grund blir det en dag svårt att bygga vidare och sakta så tröttnar både väljare, supportar, Men medlemmar och spelare blir också oroliga över vart man är på väg och tar då egna initiativ. I partiet kallas det popcorns-grytan och i fotboll egon och förluster.

           Så varken Bajen eller Socialdemokraternas största problem är tränaren, ledaren utan den ideologiska kompassen och hur den justeras till dagens verklighet. Visst hjälper det om man har en ledare/tränare som är förankrad i värderingarna. Likaså så måste spelsystemet bygga på glädje och klacksparkar. För när vi lämnar dem bakom oss så är vi ett parti bland alla andra, ett lag bland alla andra.

        Fortsätter nu att vara sjukt döende man i soffan i väntan på doktorn. Misstänker att de inte kommer förstå mig utan skicka hem mig med två Panodil. Ingen förstår en sjuk man, inte ens marsvinen. Ensamheten är ens enda vän....

Media: SvD, SvD2, SvD3Exp, Exp2, Exp3Ab, Ab2, Ab3 DN, DN2.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,