20111208

Socialdemokratin: Tankar om katedern


Idag åter en dag i kulturens tecken. Det ger spänst åt ens eget växande och då inte det fysiska. Började redan igår med samtalet över julölen på puben. Åter så landade vi på skolan och bristen på det estetiska i vår skolas vardag.

         Jag har skrivit om det ett antal gånger och skriver det igen. Mer estetiskt i skolan ger klokare unga och det parti som driver på i den frågan blir ett vinnande parti. Pratade med en lärare som berättade att akademiledamoten Torgny Lindgren när han var lärare satt vid katedern och att hade högläsning för eleverna och hon frågade om jag ansåg det vara kateder undervisning eller kreativ undervisning. Mitt svar var enkelt, kreativt. För vad sätter inte igång fantasin och idérikedomen som en bra berättad berättelse.

          När jag träffade unga i måndags så var det en samling kreativa själar som satt runt mig och man såg hur de brann för sin samtid och ville så mycket men kände inte att samhället fanns för dem utan att de var tvungna anpassa sig och rätta in sig i formen in i den berömda kvävande boxen.

          En sak som jag får till mig med dessa tankar är att för så satt ungarna som ljus och magistern stod i katedern och lärde ut Hallands floder… Så må vara och så må passa den tiden men 2011 snart 2012 är den tiden förbi och industrins monotona arbete där du lämnar huvudet samtidigt som du klär om är förbi. När Håkan Juholt säger att vi inte ska konkurrera med usla villkor utan med kunskap så kan vi inte backa in i katederskolan med piska till de unga som inte kan sina floder. Så bygger vi inte kunskapssamhället med engagerade samhällsmedborgare utan vi måste även på denna punkt pröva om och förstå att gårdagen var bra igår men inte fungerar idag. Visst kan delar vara ok men andra bör förpassas ditt de hör hemma soptippen.

       Vi förfasar oss över att de unga väljer mediaprogram istället för industriprogrammet. Men är det programmet upp to date och hur marknadsför industrin sina arbeten? Jag tror att mycket handlar om att de unga fortfarande tror på skitiga jobb utan hjärna. Vem vill ha det idag?

        För att avsluta så är det så att världen har öppnat sig och de unga får impulser från världens alla hörn. De ser möjligheter som vi inte trodde vara möjliga. Backa 10-15 år och fråga er själva hur ni hanterade internet och mobil. Ni kommer bli snopna över den vad som hänt och hur ska då framtiden när våra unga närmar sig arbetslivet se ut. Med det i tanken så måste man inse att skolan måste omprövas så att de unga är beredda att möta den och nyttja den. För min del så är det klart att ett viktigt inslag är genom det estetiska och kreativa som vi kan möta framtiden. Katedern må vara kvar men inte som förr.

Media: Ab, Ab2Exp, DN, SvD
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,