20120116

Grinig gubbe om politikens tjafs...


Avdelningen grinig gubbe ansluter jag mig till idag. På en fråga från hustrun hur Agenda var igår så kom jag på att jag snabbt zappade över till Milan-Inter och fick mer ut av det än debatten mellan Jonas Sjöstedtoch Annie Lööf

          Grunden var inte personerna utan formatet som jag tröttnat på. Två personer med färdiga åsikter går ini studion och pratar på utan att ta till sig vad den andre säger. På nätet hyllas båda som vinnare av sina respektive medan väljaren står där lika oklok som innan… När jag berör den politiska utvecklingen så tror jag att något måste till även på denna punkt. För om vi nu är ense om att allt inte är svart eller vitt utan en himmelsk gråskala kan inte allt Annie Lööf och säger vara fel och allt Jonas Sjöstedt säger vara rätt. Det är kanske lätt för mig som socialdemokrat att säga men om jag säger att allt Håkan Juholt säger inte är rätt, utifrån min verklighet som jag har framför mig så blir de kanske tydligare.

              På det lokala planet blir ofta den ”vinnande” politikern just den som klarar av att lyssna in allas åsikter och sedan presentera en lösning som blir ens egen men med brett stöd. Det är det som gör en politiker statsbärande.

            I veckan är det partiledardebatt och ännu en rond i slå på varandra utan att lyssna på den andre. Elakt så behöver inte debatten ske i samma sal utan går bra med förinspelade tal och repliker. Ja jag är en gammal sur gubbe som inte känner mig hemma i den politiska utvecklingen. Jag vill att partierna ska utmärka sig så att väljarna kan se och känna skillnaden. Jag vill att man ska samverka och vara öppna för varandras idéer. Att bejaka utan att ta udden från den egna ideologin. Vi kan se moderaterna som erkänner (må vara retoriskt) arbetsrätten, välfärden mm. Det vill säga inne på socialdemokraternas områden och gör det till sin egen med behållande av sin ideologiska grund.

          Socialdemokraterna står nu inför en prövning och jag vill att vi i den är lyhörda och erkänner när andra partier faktiskt kommer med bra förslag som för samhällsutvecklingen framåt. För den tiden när vi var de enda som satt på sanningen är förbi. Samhället är splittrat och med det sanningarna. Om vi inte kan ta det till oss så är vi en rest av gårdagen och kommer behandlas så…

        Noterar att debatten om journalister och twitter går vidare och mitt inlägg verkar ha haft större nytta än jag trodde då jag publicerade enkäten.

Media: SvD, SVT,Ab 12345,6ExprSvD,SvD2DN, DN2SRSVT, SVT2.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,