20120122

Krönika om (S) här och nu och framåt


Snabbt eller inte är frågan som varit den ledande idag men frågan är vad vi vill. Är det valseger 2014 eller att bygga en ny rörelse för samhällsförändring. Är det det första alternativet så kan vi ta in en byrå som riggar och tar fram karismatiska personer… Om det funkar. Men vill vi det andra så är tiden längre och vinsten blir längre över sikt.

         För mig är det oklart vad som är det främsta målet nu för partiet. Lyssnar på VU ledamöterna och andra så är stabilitet det främsta ordet som nämns. Men vad innebär det egentligen? Är det lika med ” business as usual” att bara lägga den blöta filten på… Att vi ska stanna upp försöka stabilisera (vad då) och vänta med förändring till vi är mogna... 

         Jag tror inte på det utan funderar på att släppa makten 2014 som främsta mål och låta oss finna tillbaka till den samhällskritiska politiken och den breda organisationen som var en framgång under många decennier. Vi ska inte backa och kopiera det vi gjort utan med historien i minnet bygga för framtiden.

          När det talas om att ta in en av det gamla gardet och ratta partiet fram till kongressen för att kunna fokusera på politiken så tror inte jag det kommer funka. Tills en ordinarie ordförande är utsedd så kommer rykten, skvaller och spekulationer stå på agendan. Vet vi om det gamla gardet är förändringsbenägna? Eller är det så att rättning i leden kommer bli gällande? Vidare så har vi chansen att verkligen förnya partiets struktur nu och bör ta den. Det kan till och med vara så att lite kaos kan vara det som vi behöver för att ta oss framåt. För om jag pratade om att det fanns ett krismedvetande för ett år sedan som gav partiet utrymme för förändringsarbete så förvann det i en vardag och försvar av partiordförande. Men nu är alla medlemmar medvetna om att partiets framtid står på spel. Att då skapa ett förgängligt lugn är inte vägen att gå utan dra nytta av detta och verkligen förverkliga taggen #nystart.

        Men jag är inte säker utan ventilerar mina tankar och låter er ta del av dem och hjälpa mig bygga på så vi kommer framåt. Jag är rädd att vi nu ska samla partiet bakom stängda dörrar finna en lösning som vi sedan kommunicerar…

         Slutligen så tror jag att partisekreteraren leder partiet och talespersonerna i riksdagen får ett större ansvar för dagspolitiken. Att man relativt snart kallar in ett förtroenderåd för att tillsätta en valberedning (oavsett om VU/partistyrelsen utser en partiledare i veckan) som börjar processen med att finna former för en öppen process. Det är ett år kvar till ordinarie kongress och då ska, enligt mig, vi välja på alla stolar. Det är inte samma som att alla de som idag sitter i ledningen inte blir omvalda utan att deras förtroende prövas igen

         Bilden jag får av ledande företrädare i både tidningar och på TV skrämmer mig lite och att makten är det viktigaste, mer än den politiska rörelsen. Vi har idag 23-24 procent och vi har en vilsenhet som Håkan Juholt kastades rakt in i och en frälsare stämning uppstod som sakta för var dag som gick minskade det egna medvetandet och felen söktes hos andra. Media fick och får bära skulden för krisen. Att vi missat utvecklande samhället där kartan ritas om. Så en ny ledare löser inte något möjligen en pusselbit men det gör ingen hel bild…

      Ja en sammanfattning om lite rörigt men det speglar nog minna tankar nu. Svårt att finna linjen som leder framåt. Så ta det för vad det är.

Jag kommer vara med i P1 morgon och samtala om detta. Här kan ni höra inslaget
Lyssna: Samtal med Peter Högberg och Dan Gabrielsson

Tidigare på tema krisen har jag skrivit härhärhärhärhärhärhärhär och här
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,