20120126

Mediaträna din mamma...


När drevet passerar mammas dörr är det en gräns som media överträder för mig. Man jagade Håkan Juholts mamma och satt i hennes kök och nu så gör man detsamma med Stefan Löfvens mamma. Allt i jakten på nyhet jagas den enskilde medborgaren som inte kan värja sig för smilande skjutjärnsjournalister som inte drar sig för nått allt för lösnummer försäljningen.

            Efter att jakten på Juholt har börjat lägga sig så drar nästa drev igång och åter så är det genom släkt och vänner ”sanningar” ska fram. För mig så har en anständighets gräns passerats då. Att vi som politiker jagas och krävs på besked är ok för vi är valda och har valt en roll i offentligheten. Vi har möjlighet att träna oss i att möta media (även om få verkar ta den möjligheten).

            Så det är dags att media om de ska behålla en trovärdighet börjar rannsaka sig själva. Det verkar som om de inte ens verkar se sitt eget agerande och självinsikt/kritik existerar inte. När jag ifråga satte en enkät från Niklas Svensson, Expressen så valde han att blockera mig istället för att ta debatten och förklara sig. Så då kom debatten om egna intressen igång och den journalistiska trovärdigheten började sakta blåsas bort. Paul Ronge har lyft frågan och jag rekommenderar er att läsa dem och frågan är om han inte kan behöva dra igång en mamma-kurs...

            Sedan så glömde Viktor Barth-Kron en viktig del i sin analys av debattartiklar "4. ”Ett fantastiskt val”Löfven så kompetent att andra partier är onödiga, förklarar 67 företrädare för det socialdemokratiska bloggnätverket Netroots." Det är våra mammor som kommer skriva...

Så jag värjer mig mot denna mamma-journalistik som nu poppar fram i spåren 
på jakten efter en ny partiledare för socialdemokraterna!

Media: Ab, Ab2, Exp, Exp2, DN, DN2, SvD, SVT, SR, GP.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om