20120126

Stefan Löfven ok, men men nu då?


Nu har så VU presenterat sin kandidat och jag är kluven. Inte på personen, Stefan Löfven som jag tror kan var bra för partiet med bra förankring. Men processen. Tror det kan skada partiet än mer på sikt.

          Det har under hela förmiddagen spekulerats i Stefan Löfven ska bli ny partiledare för socialdemokraterna och jag har konsekvent vägrat att uttala mig till media för deras kandidat. Jag har sagt att det är när partiet presenterar som jag uttalar mig. 

         Så kommer det ett mail från partisekreterare Carin Jämtin som bekräftar det som media spekulerat i Ett mail som kommer innan presskonferensen börjar. Äntligen vill jag ropa. Så det blir Stefan Löfven som föreslås leda det socialdemokratiska partiet. När är så fallet och jag ser en ledare som är förankrad i arbetslivet genom sitt uppdrag som ordförande för IF Metall. Det är bra och kan ge arbetslinjen och näringspolitiken en positiv knuff framåt. Med tanke på den växande arbetslösheten som den moderatledda regeringen inte verkar ha en politik för. Vidare så hoppas jag att Stefan Löfven tar tillfället att verkligen åka landet runt och träffa medlemmarna. Inte de regionala ledningarna utan medlemmarna ute i föreningarna. Att få bilden av vart partiet befinner sig och vilka behov som finns.

          Vidare så har jag en tanke om att Håkan Juholt ska fortsätta arbetet i programkommissionen då den politik som han mejslade ut var bra och att fortsätter med et arbetet i kommissionen. Stefan Löfven behöver mer lära känna partiet (Han må vara i ledningen nu men det är inte samma sak som att veta hur det funkar i landets olika delar, här var Juholt fenomenal med sitt resande). En nakdel är att inte Löfven finns i riksdagen och där kan mäta sig med Reinfeldt. Partiet måste lösa detta genom att bjuda in till ett antal debatter mot Reinfeldt så att väljarna kan se vad för kandidater som finns och vad de går för. Måste säga att Reinfeldt måste bekänna färg igen då den osynliga mannen är mer synlig än moderatledaren… Om det inte gäller falukorv i TV…

         Men det som också blir viktigt för VU är att presentera en öppen väg framåt och att vi inte bara byter ledare utan att Partistyrelsen på fredag går ut med att alla ska prövas och utvärderas och att alla ställer sina platser till förfogande och ingen tar för givet att bli omvald.

       Vidare så är det av vikt att nu Stefan Löfven snabbt får forma sitt lag både med talespersoner och på tjänstemannasidan. Han lyfter i sin pressträff Carin Jämtin som en stor ledare och det indikerar på att de kommer arbeta tätt tillsammans och det är bra ur min synvinkel. Jag gillade Carin sedan innan och de senaste dagarna har hon växt i rollen. De missar som gjordes kring Håkan Juholt får inte upprepas.Och då som en uppmaning till Löfven. Våga vara fräsch, tänk på att partiet ska utvecklas och med det se till att det också genomsyrar dina rekryteringar. Våga vara lite fräck och gå utanför boxen så att nytt syre kommer in i partiet och främst i dess ledning! 

        Sedan kan jag inte låt bli den beska som sitter i munnen över processen. Trodde inte slutenheten kunde bli större än för ett år sedan men jag hade fel och det känns som om partiet tagit ett steg bakåt i ställer för framåt. Visst kan Partistyrelsen ändra enligt förslaget som Sandro Eric och jag lade på Brännpunkt, men det som om ödet var slutenheten och att tiden aldrig blev mogen. Ursäkterna var den stora vinnaren. Nu skriver Carin Jämtin "Vi i det verkställande utskottet är överens om att vårt partis valprocesser måste bli mer öppna framöver. Organisationsutredningen fortsätter därför sitt arbete med att ta fram förslag för att utveckla valprocesserna i partiet mot mer öppenhet. Inom kort kommer ett remissmaterial skickas ut som jag hoppas att många av er kommer att diskutera och lämna synpunkter på. Nästa ordinarie partikongress hålls om ett år och tre månader, 3-7 april 2013 i Göteborg."

Som avslutning GRATTIS  Stefan Löfven till ett av de förnämaste uppdragen i svensk politik!

Media: AbAb2Ab3, Ab4ExpExp2, Exp3, Exp4, Exp5DNDN2, DN3, DN4, DN5SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5SVT, SVT2, SVT3, SVT4, SVTdebatt, SVTdebatt2SR, SR2GP, GP2, ETC.
Tokmoderaten var snabbt framme med sin syn på...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,