20070824

Nattdagis igen

Nu visar det sig att Barn- och ungdomsnämnden (Bun) har yrkat avslag att öppna ett natt- och helgdagis på grund av efterfrågan. Var finns den utredningen som säger att efterfrågan är noll och om den ekonomiska utredningen bygger på fem (5) barn var kommer den uppgiften ifrån? Bun utredning säger att det bara ska vara förskolelärare medan i Kalmar har man barnskötare då det inte bedrivs någon pedagogisk verksamhet nattetid. Jag hoppas att det är Bun,s mening att barnen ska sova på natten och inte sitta och träna matte.
Jag har ett antal frågor som jag känner behöver besvaras innan vi kan släppa igenom den här motionen.

Vi saknar jämförelse med andra kommuner som har natt- och helgdagis. Vad kostar det där ex Kalmar?

Vad finns det för bemanningsalternativ?

Behöver barnen fraktas mellan olika förskolor?

Finns det andra ekonomiska fördelar med dygnet runt bemanning ex minskad skadegörelse?

Vi saknar en utredning kring efterfrågebehovet där det finns ett tydlig förfrågan ut till barnfamiljerna om deras behov av natt- och helgdagis

Jag kommer eller någon annan från oss kommer att lägga ett återremissyrkande på kommunstyrelsen och jag hoppas dessa frågor finns med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar