20091118

Med ja till gas fick Reinfeldt vara med de stora pojkarna...


En fantastisk stämning det råder när Rysslands president Medvedev är i Sverige. Allt är förlåtet... GO GAS GO...

För någon månad sen var det tveksamt om Rysslands president skulle komma till Sverige. Relationerna mellan Ryssland och EU och då specifikt Sverige var riktigt kyliga.

Men så plötsligt är det tjo och tjim och allt är så bra. Kan svaret vara så enkelt att allt handlar om ett litet ja till en viss ledning som ska transportera gas?
Om man ska spekulera, vilket jag brukar göra på denna plats. Sverige och den nu sittande regeringen har som jag uppfattat det varit emot gasledningen. Nu var det så att det blev Sveriges tur att leda EU. En viktig del för Reinfeldt är att bli en internationell statsman. För att blir det är dessa sex månader som ordförandeland en viktig del.
Då kan man inte ha dåliga relationer med Ryssland.Orsaken var två dels Carl Bildts kritik mot kriget i Sydossetien och  kritiken mot gasledningen. 
Carl Bildt kunde inte Reinfeldt göra något åt utan då var det gasledningen kvar. Och för ett par veckor sen kom svaret och de blev ett klockrent ja med en massa ursäkter till den inhemska opinionen...


Nu kan Fredrik Reinfeldt stå där i rampljuset och le mot världen, men frågan är hur ser världen på Reinfeldt?


Andra som
Britta Sethson
NetRoots

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
Foto: Magnus Hallgren

3 kommentarer:

  1. Hur ser världen på Högberg?

    SvaraRadera
  2. Den frågan känns inte relevant då jag inte satsar på att blir statsman.
    Annars så tror jag världen gillar mig för min charm och klokhet...:)

    SvaraRadera
  3. Jo, världen aldrig gömmer sig från dig.

    SvaraRadera