20111211

Sjuklingens krönika


Liggande i soffan så där förkyld som bara en man kan vara. Till och med sonen förstår och låter mig ha makten över fjärrkontrollen. Zappande mellan kanalerna om mat, sport och musik så tror jag det finns hopp om att jag ska överleva. Måste säga att Bajenhalsduken värmer gott och inger mod.

           Men trots min svaghet så tänkte jag få till några rader och skummande tidningarna och ser Vickans bebis skutta runt i kistan… Glider förbi och ser att skidorna tar utrymme i media och tittar ut och inte en tillstymmelse till vinter är i sikte över mitt Vimmerby. Kunde tänka mig lite oväder och snö som yr när jag ligger i soffan med brasan inom räckhåll…

            Så politiken kan jag förstås skriva om men jag känner mig för trött. EU brakar och världens länder klarar inte klimatfrågan. I båda fallen kan jag se en dos av egoism, nationell egoism. Att klara den nationella debatten när ett ansvar för övriga världen vore det som behövdes. Är inte klimatforskare eller ekonom, utan bara en brinnande samhällsmedborgare, politiskt aktiv vill se förändring. Men så kommer de som tror sig veta mer och alla ens drömmar gör det allt i sin makt för att krossa. Det går inte, det har vi försökt eller världen är inte mogen än… För kampen står mellan smörsmugglarna... Helt otroligt att man smugglar smör till Norge. Det är som en roman men icke utan den bistra verkligheten. Måste erkänna att jag ler lite med tanke på att jag har två paket i kylskåpet och känner mig plötsligt rik.

            Så jag tar en dag ledigt och ligger i soffan ömkligt som bara en redig man kan vara när han är dödssjuk i förkylning. Det finns inte en kvinna på denna jord som förstår oss. snart mera skidor kopplat med zappande med fotboll.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,