20131116

Symbolen

Idag så kom jag på att jag behövde ett par nya pyjamasbyxor så jag klev in på den lokala Dressmanbutiken och butikschefen Lena visade glatt på vad de hade. Ett par med snygga med inslag av orange blev det… Det var min färg som Lena konstaterade och hustrun höll med.

Jag har rätt mycket kläder i garderoben som innehåller orange. Men det upplevs av min omgivning som besvarande då de borgerliga regeringspartierna tagit det till sin färg. Men redan innan 2006 så passade jag himla bra i orange, även om jag inte insåg det då… Det är kampen om våra symboler

När jag senare under dagen tog upp detta med färger och symboler kunde hustrun konstatera att när hon såg en svensk flagga på en balkong undrade om det bodde nassar där och jag höll med.  På 80-talet var det moderaterna som gärna försökte profilera sig under vår flagga och nu är det synonymt med nazister, men det finns en motrörelse. Idrotten som allt oftare sjunger nationalsången och visar stoltheten över att vara svensk och då med nationalismen så långt borta.

I mitten på 80-talet gick jag med i SSU, precis innan valet 1985. Blev aktiv strax efter valsegern och fick vara med om kampen om ordet frihet.  Ett ord som varit med sedan arbetarrörelsen start och hämtat från den franska revolutionen tillsammans med jämlikhet och broderskap. Ord som var grunden för socialdemokratin. Men där på 80-talet så försvann treenigheten och kvar var de sista orden. Skulle man påtala frihet och samtidigt en mås sket eller skriade så var det fullständigt kört. Sakta så har ordet frihet frigjort sig från att tillhöra något parti. Ordet är legitimt från Vänsterpartiet till Sverigedemokraterna trots att innebörden är milsvid dessemellan


Livet blir en kamp om symboler. Den röda rosen är inte bara kärlek utan också socialdemokraterna. Hur vi som partier, rörelser gärna ser till att ta till oss de symboler som är positivt laddade för folket. Hur vi färgar våra budskap i färger som upplevs snygga och trygga. Allt bottnar i kampen om symboler, Nya, gamla eller tagna.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,