20091201

Ikväll/natt avgörs SAABs framtid utan stöd från regeringen


Nu avgörs SAABs öde. mellan 21.00 och midnatt väntas besked... Mona Sahlin kommer vara på plats i Trollhättan för att visa sitt stöd. Vad gör regeringen? Jo de skickar en tjänsteman till Detroit...

Mona Sahlin säger att det är av vikt att samhället finns på plats. Det kommer vid ett negativt besked behövas stora insatser från samhället och staten och då ska man börja dag ett inte vänta. I delegationen finns fler med
Tidigt på onsdagsmorgonen åker Mona Sahlin till Trollhättan och till Saab. Men hon åker inte ensam. Med i sällskapet är även IF Metalls ordförande Stefan Löfven och socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth.
När det gäller regeringens närvaro i Detroit så döms den ut av en av landets främsta experter på bilindustrin
- Närvaron i Detroit tror jag är ett spel för galleriet. Regeringen har blivit kritiserad för att den inte gör något och nu ska de visa att de faktiskt gör det, säger Christer Karlsson till TT.
- För mig är det nästan en parodi.
Christer Karlssons åsikt är dessutom att regeringen inte ska gå in i en enskild fråga utan i stället koncentrera sig på att skapa förutsättningar för bilindustrin, exempelvis ett motorvägsbygge mellan Trollhättan och Göteborg.
Han tror inte Detroit-delegationen med Jöran Hägglund i spetsen har något med sig i rockärmen till GM-ledningen.
- Vad de skulle kunna göra är att förbättra villkoren för undsättningslån och förlänga avbetalningstiden.
- Sex månader är idiotiskt kort.
Christer Karlsson tror att GM är intresserad av att hitta en köpare till Saab och att det mest sannolika är att man förlänger respiten med tre till sex månader.
- Jag tror inte att man rakt upp och ned lägger ner, men omöjligt är det inte eftersom man valt att lägga ner Pontiac och Saturn. Dom är allvarliga i sin strategi.
- Att GM skulle behålla Saab tror jag inte på.
Det visar att det finns saker som kunde gjorts bättre av vice statsminister tillika näringsminister Maud Olofsson. Jag har fått mycket skit för att jag kritiserat regeringen för bristande insatser men jag står på mig. Vi har åter en passiv regering som släcker branden istället för att se över brandskyddet.

Mer om
NetRoots för den progressiva bloggaren
Peter Andersson skriver även han om SAAB

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Vad skulle regering gjort istället? Du kritiserart men ger inga argument som skulle kunna hjälpa regeringen till ett bättre jobb?
    Ett företag som inte går med vinst måste läggas ner det vet vi alla och det är inte statens jobb att driva företag.

    SvaraRadera
  2. Varför stödja SAAB? Nostalgi?

    Jag är uppväxt i Malmö och vi bygger inga oljetankers vid Kockums längre.

    Dags att tänka framåt.

    SvaraRadera
  3. Kan du berätta vad dina alternativ är och om skattepengar skall sättas in och i så fall hur?

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte tipsa om två artiklar som Marc Abramsson, partiledare för Nationaldemokraterna, har skrivit i ämnet.

    http://nd.se/nyheter/dokument.asp?dokID=955

    http://nd.se/nyheter/kommentar.asp?komentID=99

    SvaraRadera
  5. Det jag vill ha sagt är att inte ett direkt stöd till SAAB utan se generellt över stödet till bilindustrin så att det blir bättre förutsättningar. Bland annat att se över lånevillkoren.

    SvaraRadera