20100510

Jag är med i NetRoots och tänker fortsätta med det.

Jag bara undrar lite kring vår närvaro. Idag skriver både Erik Laakso och Magnus Ljungqvist om sociala medier och dess för- och nackdelar. Med tonvikt på det senare. Vet inte om det är rätt men känner mig träffad?

       En fråga som jag ställer mig är om det var bättre för? Nä det var det inte utan framtiden är alltid ljusare även om det finns gropar på vägen. NetRoots denna lilla rörelse som började för ett par år sedan har växt och visst finns det växtvärk i en sådan organisation. Men jag tillhör enligt Magnus Och Erik de utvalda som får information. Och jag använder den efter eget huvud. För det som inte går in i mitt lilla huvud är om man är ute efter att skada partiet eller vad man tänker med. Både Erik och Magnus är partimedlemmar och jag tror de vill ha ett maktskifte i höst. Är det inte då logiskt att partierna använder alla tillbuds stående medel för att föra ut budskapet. Och jag som aktiv känner inte en minsta lust att skada partiet. Visst ska det kritiskt granskas och det gör jag utan att för den delen skada den jag älskar.
        När sedan Erik lyfter fråga om att bara utvalda fick åka på olika arrangemang så säger jag och? Har det inte alltid varit så? Jämförelsen med journalister haltar då de har som yrke att följa och bevaka. Mig veterligen så har partiet till kongressen 2009 inte förbjudet en medlem att komma och blogga utan det var öppet för alla medlemmar. När den senaste budgeten presenterades runt om i landet var det säkert bara att hör av sig till den lokala partiorganisationen för information om var man kunde vara med och ta del av vårt budgetförslag.
       Mitt problem är att jag inte vet vad som gick snett och varför. Magnus var en av dem som fick mig att börja blogga och Erik tog jag lärdomar av då hans tankar var och är spännande. Vi har inte alltid varit ense i sakfrågan men jag har känt en ödmjukhet inför  hans kunnande. Nu känns det som han ger mig en liten spark på det där stället som gör så ont och jag vet inte varför.
       Är det så att tiden går snabbt och utvecklingen skenar iväg? Är det så att vi är några som umgås mer med varandra för att vi är vänner? Är det så att ett öppet nätverk med 550 personer är just ett öppet nätverk som inom sig bildar nya nätverk kring nya frågor? Var befinner sig NetRoots imorgon? Kommer det finnas mer nätverk inom bloggosfären eller mindre.
       Det är nya marker och frågorna är många utan att vi vet svaren men. Jag hoppas att vi kan få en bra debatt som bygger på att nätet är stort och det finns plats för oss alla. En del av oss närmare och del av oss lite längre ifrån och det skiftar över tid. Men jag vill inte bli känd som en utvald utan som en socialdemokratisk bloggare med hopp om en maktskifte till hösten. Visst har jag som politisk aktiv med stort nätverk möjligheter att få nyheter snabbt till mig som jag delar med mig till mina kamrater. Det är inget nytt utan har alltid gjorts.

Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,