20101106

Krönika om mannen som styr...

Idag så funderar jag lite kring två herrar som det talats om denna vecka. En hänger löst men vill inte och den andre kan inte hänga löst fast hoppas på det. Livet är inte rättvist.

         Göran Hägglund är nu ute på en resa som kan sluta med att han slängs av tåget. Kungen hoppas på att bli avslängd och sedan bara få vara. Två herrar men så olika öden. Det ger en bild hur långt vi har kvar. Jag erkänner glatt utan någon större förvåning att jag gärna ser ett avskaffande av vårt kungahus. Kan även tänka mig avskaffa kristdemokraterna, eller i alla fall deras politik. Känns som jag är på ett brutalt humör idag.


          Frågan kring en person är alltid svår och jag är ingen person fan utan gillar kollektivet som gemensamt tar sig fram och hjälper varann. Ett samhälle där en person får skulden för ett partis politik eller ett lands färdriktning är ett gammalt land. De må ha funnit s en tid med kungar och despoter som faktiskt styrde ensamma men de var då och inte nu.

        Jag får en känsla av att moderaterna är på gång mot ett bredare ledarskap, men är inte säker. Vi socialdemokrater har en lång resa att göra i frågan. Samtidigt som vi vill ha det breda demokratiska ledarskapet skriker vi på den starke ledaren som ska visa oss vägen. En kultur inom partiet som vi måste slänga över bord. Vi måste börja lita på varann. Det finns en känsla av att det är mycket rävspel och kliar du min rygg så kliar jag din. Åter så är det stolen som vaktas. En stol som om man med list och skicklighet kan överlämna till sina barn.

         Så åter till Göran Hägglund och Kungen som har sina politiska strider att kämpa på. Kungen kommer vända blad och gå vidare men kan Göran Hägglund? Två herrar som står för idéer som jag inte delar idéer som hör gårdagen till. Men frågan är hur mycket mediarace de ska behöva springa. Var går gränsen för vad vi som allmänhet behöver och har rätt att veta. En sak är klar för mig. Jag skiter i vad kungen har dopat veken. Sedan finns alltid devisen man ska leva som man lär...  När det gäller vår monarki så ska den bevakas och granskas. Men det ska ske utifrån vad som händer med våra skattepengar. Kan vi ställa krav på privata bolag att öppenhet och offentlighetsprincipen ska gälla så måste vi kunna ställa densamma på kungahuset.

       Som avslutning så vet vi att Göran Hägglund får gå och Kungen sitter kvar och det saknas ugglor i Indien och åter en karls fel. Denna gång Harry Potter...

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, SvD, SvD2, DN.
Krönikorkamrater: Johan och Peter J och Peter S och Kent och Fredrik och Mary har eller är på gång med krönika/betraktelse. Kulturbloggen på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte NetRoots valananlys samt den öppna kriskommissionen
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,