20110626

Attacken mot politikern istället för granskning av politiken...

Kände mig inte nöjd med morgonens postning utan att jag kunde sätta fingret på det. Men så när jag läste Peter Johansson som skådade ner från sitt Röda Berg så kom det. Medias jakt på att alltid sätta dit politikern.

            Jag skrev i morse om den granskning som jag anser inte finns kring politiken och konsekvenserna av politiska beslut. När jag postat så kände jag att jag inte nått själva kärnan i min kritik. Men när man läser Göran Skytte så lossnar det. Det är denna jakt på att förgöra politiker som verkar vara medias främsta drivkraft inte innehållet i motioner och propositioner "Jag saknar den brinnande samhällsjournalisten som analyserar vad de politiska förslagen konkret skulle innebära för samhället och den enskilde. Vad innebär ett femte jobbskatteavdrag? Den enskilde får mer pengar i plånboken, samhället får mindre vad blir bäst för den enskilde?" . Att tydliggöra konsekvenserna av besluten eller förslagen. Nä hellre spaltmeter åt slipsfärger och Dry Martini recept. Allt i en ”Hänt i veckan mediafixering” istället för att gå tillbaka till de tre O:arna som tufft granskade politiken ocj konsekvenser. Ställde politikerna till svar för deras förda politik och inte deras sexliv eller väskor.

         Jag måste beundra oss som är aktiva som politiker. Oavsett hur mycket vi läser på och sätter oss in i de politiska ämnena så kommer frågan på senaste festen eller inköpet. Men samtidigt så har vi också, om vi ska vara självkritiska tagit medias inbjudan till dans... Men det är dags för en ny dans om både media och politiken ska överleva som trovärdiga parter. Med en en utveckling på dagens innehåll så blir det snart inget kvar.
 
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,