20120205

Min politik och andras politik... Veckans sista fundering.


Går jag eller de andra i otakt?

Så var helgen över och en ny vecka var i antågande. Sittande plikttroget framför Tv:n väntande på Agenda och debatten mellan Ylva Johansson och arbetsmarknadsministern. Men ibland kan man känna att jag skiter det hela och bara ser på fotboll…

       Politiken kan trötta en. Förstår samtidigt att det inte är bra att säga så då det är det som styr landet, landsting och kommun. Och jag har än en gång fått väljarnas förtroende att företräda dem och de har trott på mina tankar om politiken. Men ursäkta ibland blir man trött för den politiska vardagen handlar sällan om det politiska visionerna utan mer om hur vi ska lösa organisation och om Kalle ska sitta på Pelles stol eller tvärtom… En nersjunkning i de små detaljerna, som vi som oftast inte har kunskapen om. Att ratta scheman istället för att måla upp de stora dragen, färdriktningarna om hur vi ska utveckla landet, landstinget eller kommunen.

         Jag är i en period som jag känner att jag går från möte till möte för att svara på samma fråga utan att den går vidare och vi stampar på samma punkt så foten snart blir skadad. Att inte kunna fatta ett beslut gå vidare mot nästa och så nästa. Vet inte om det är en feghet eller okunskap eller rädslan att inte vara alla tillags. Men min bild är att de politiker som blir ihågkomna är de som inte alltid säger ja till allt och alla utan de som törs sätta ner foten och kanske inte vara helt bekväm. Att våga stå för sin linje och tills prövningen kommer i valet. Inte mellan. Självklart så måste man vara lyhörd, men det är inte detsamma som att ändra åsikt för var dag som går utan att lyssna av så att du kan justera ditt förslag, tänka till på hur du för ut ditt budskap.

          Noterar att jag tittade på Agenda när jag skrev detta och förvånas hur dåligt Hillevi Engström argumenterar kring arbetslöshetsförsäkringen. Hon har inga svar utan mumlar om arbetslinjen och att alla ska få jobb men inte hur… Ylva Johansson pekar på att arbetsmarknaden kommer bli mer flexibel och rörlig och då behövs tryggheten för att man ska orka byta, ta sig vidare och sätta sig på skolbänken.

          Så klokt konstaterat att det få bli slutet på denna bloggpost som började i mitt personliga velande kring uppdraget till att få en glimt av politikens möjligheter.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om ,