20120830

På räls, men i tid?

Jojo...
Kändes lite svårt i går då de fyra borgerliga partierna gick fram med sina satsningar på infrastruktur, men de var bra om så på ett litet men...

          Det finns en del undran om det finns ekonomi i ostlänken och spontant kan jag dela den funderingen. Men det är då av vikt att regeringen även satsar på matningen till den. Rent egoistiskt så vill jag peka på Stångådalsbanan som passerar Vimmerby och Tjustbanan med start i Västervik som två viktiga matardelar från den södra delen. Men det är också två orter med växande besöksnäring som kräver ökade kommunikationer för att kunna svälja besökarna. Vidare så är Linköping båda städernas universitets stad och universitetssjukhus. Men jag känner en oro... Inte bara för att jag tillhör socialdemokratin utan för realpolitiken som de fyra borgerliga för.

           Det finns en spetsning av politiken på flera områden som sker under Alliansen tid vid makten (Kan kanske inte, om jag ska vara helt ärlig, lägga hela skulden på dem men mycket). I skolans värld så sorteras det så att de som lyfter skiftnyckeln inte får med sig teorin och blir sittande vid sin svarv. Infrastrukturen utgår från huvudstaden och idag kan vi läsa att vi ska sortera ut de forskare som vi tror kan prestera bäst... Men den framgångsrika svenska modellen bygger just på att alla hade möjligheten att vara med och på det sättet fick vi fram stjärnorna. Tror fortfarande det finns risker med det föreslagna iden från Jan Björklund. Utsortering är ingen framgångsväg i mina ögon. Det är ett sätt att backa in i framtiden och det gynnar varken unga eller tåg. 

        Jag skrev frågande igår om forskarsamhället fanns med på regeringens agenda och är dagens debattartikel i DN svaret blir jag inte nöjd. Inget strategiskt långsiktigt utan mer att leta efter nålen i höstacken utan att kunna garantera att den nålen gör nytta på sikt...

         Jag vill se en starkare regional politik för att nyttja de styrkor som finns runt om i landet. De är styrkor i allt från regionala företrädelser (se Astrid Lindgren i Vimmerby) till råvaror och andra förutsättningar. Det kräver både en forskning som finns med ute i regionerna för att stödja den utvecklingen men också infrastruktur som gör det möjligt att föra sig i olika riktningar. Devisen "alla vägar bär till Rom" eller i detta fall Stockholm är fel, de bär till Vimmerby, eller ... eller... Visst är Stockholm en viktig arena, men den är starkt beroende av övriga landet. Så ska Stockholm utvecklas så måste även övriga landet utvecklas för annars avvecklas Stockholm.

Media: DN, DN2, DN3SvD, SvD2, SvD3, Ab, Ab2, Exp, samt min, Staffan Lindström, Johan Westerholms debattartikel på Brännpunkt för ganska precis ett år sedan
Bloggat: Martin Moberg på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby