20080204

Gymnasium och marknadsföring

Jag har tidigare berättat om tidningen från barn och ungdomsnämnden med privata annonser. Nu i helgen så damp det ner en ny tidning från Hultsfreds gymnasium där de slår sig för bröstet.

Allt detta föranledde mig till att skriva en interpellation till ordförande i barn och ungdomsnämnden Krister Torenfält (c)

"I dessa tider är det dags för våra ungdomar att söka gymnasium för framtiden. Som alla vet är det en stor konkurrens om våra ungdomar. Kommunfullmäktige beslöt enhälligt i januari att bygga till och om för att kunna möte konkurrensen. Döm av min förvåning när det, dagen efter, i vår brevlåda dimper mer en reklambroschyr från barn och ungdomsnämnden. Jag ögnar igenom den och ser till min förvåning att det nämns en rad om den fantastiska gymnasiebeslutet som tagits. Däremot så finns det en halvsidesannons från ett privat gymnasium i vår grannkommun. Sen dröjer det fyra dagar så kommer det en tidning från gymnasiegrannen i söder som inte sparar på krutet om sin förträfflighet.

- Det jag nu undrar är om barn och ungdomsnämndens ordförande är intresserad att marknadsföra Vimmerby gymnasium eller tror man det räcker med att det bara finns?

- Hur ska nämnden kunna behålla studerande under det år som ombyggnaden pågår eller ska det bli ett tapp som man hoppas ska ta igen efter ombyggnation?

- Finns det någon marknadsföringsplan eller strategi?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar