20081013

Superveckan har startat

Så är den nu över den stora debatten och starten på superveckan. Landsting i Kalmar län blev ett av de goda exemplen igen...

Nu är debatten över och man har fått lite sömn i sig för att kunna reflektera över hur debatten gick. Kort kan man säga att oppositionen hög stenhårt och majoriteten rabblade som ett mantra samma visa hela tiden.
Det som jag ställer mig frågande till var frågan som kom innan avbrottet för aktuellt, om samarbetet mellan socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet. Här var det bara för den moderatledda majoriteten att luta sig tillbaka. Från vår sida borde vi förberett oss bättre på frågan och varit mer sammansvetsade i svaret.
Ska jag göra några bedömningar av enskilda så tyckte jag att Mona startande lite trött men tog sig en bit in i debatten. Ohly log och drog på som ett ånglok med klassisk klassretorik. Maria Wetterstrand var se om en ivrig terrier som fått korn på sitt villebråd. På den borgliga sidan var det endast moderatledaren Reinfeldt som klarade sig med godkänt. De andra var bleka torra och upprepande sig hela tiden. Det framkom att den moderatledda regeringen bara har ett svar till de som nu blir hotade av arbetslöshet, sänk skatten för att sen sänka skatten. Det blir inte trovärdigt.
Media har som vanligt ställt sig på regeringens sida och gör ett stort nummer av att vi inte redan idag är ett klart regerings alternativ två år innan valet. Hur var det med den där badtunnan? Jag är inte orolig vi kommer ha ett förträffligt alternativ till den moderatledda regeringen.

Som en liten avrundning så var det åter igen Landstinget i Kalmar län som hölls fram som ett föredöme av Mona. Det är värt att påpeka att Landstinget styrs av Socialdemokraterna, vänstern och Miljöpartiet i ett förträffligt bra samarbete. Jag hoppas att våra ledare på centralt plan gör ett besök och tar lärdom hur de kan fungera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar