20090204

Bäst i klassen trots att vi har mycket kvar att göra

Är idag och morgon på en konferens om folkrätt för barn i Eskilstuna. Det visar sig att Sverige ligger bra till internationellt enligt professor emeritus Japp Doek. Det gör inte att vi ska slå oss till ro.

Lyssnade på ett föredrag med Kirsten Sandberg professor och jurist från Norge. Hon berättade om att i Norge hade man en människorättslag där man lyft in barnkonventionen. Det som var intressant var att denna lag stod över andra lagar om det skulle tolkas. Det hade gett avtryck i Norge.
En som visade på lite nya tankar var Maja Frankel som en gång var representant för ungdomar i FN och idag jobbar som debattör och utbildare i barnkonvetionsfrågor. Hon hade ett intressant upplägg som hon kört i Nacka och det gick ut på att de kommunala sommarjobben som jag tror nästan alla kommuner har, gjordes om till en barnkonventionsutbildning på tre veckor med den lön som de skulle haft vid feriejobbet. Det gjorde att bär skolan började fanns det trettio ungdomar som direkt kunde utbilda och arbeta vidare med barnkonventionen. Detta ska jag sno till min kommun, Vimmerby.
Avslutningsvis på denna dag var det ett panelsamtal, jag är allergisk mot detta, som var fantastiskt bra. Det var en spänst i samtalet och intressanta inlägg från deltagarna. Anton Abele, känd från sitt upprop mot gatuväldet på facebook, sa en klok sak som jag bär med mig.
-Du kan skapa dig makt
Nu är det snart middag oxh sen kommer morgondagen med seminarier hur vi kan arbeta mer praktiskt i kommuner och landsting med barnkonventionen för det finns mycket att göra. ps det är jättevarmt på hotellrummet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar