20100211

Vems valfrihet förespråkar högern?

Svd ser inte patienter för alla vd:ar. I dagens SvD så försöker man måla bilden av att vi är emot patenternas valmöjligheter. Den finten funkar inte.

Åter så försöker man göra kopplingen mellan vårdföretagens etableringsfrihet till den enskilde patientens möjlighet att välja läkare. Den kopplingen finns inte. Men frågan som i min tanke ständigt återkommer vilka vilja finns hos befolkningen att hela tiden välja en massa. allt från tandkräm till doktor. För min del så ringer jag min Hälsocentral och får en tid till doktorn. Skulle vi inte vara ense så kommer jag vilja ha en annan. Av min egen slutsats så tror jag fler tänker som jag. Det här med valfrihet är i de flesta fall en förlust för den enskilde då vinstintressena alltid får sina behov tillgodosedda före den enskilda. Ser vi det nya systemet med vårdval så är det viktigaste frågorna att göra det konkurrens neutralt gentemot olika vårdföretag.

Från högern görs det gällande att vi från politiken ska lämna ifrån oss makt. Frågan är vem som tar den? Är det verkligen den enskilde eller är det de stora företagen som tar den? min åsikt är klar att en majoritet av makten går till företagen som styr marknaden och därmed patienten. Så om vi ska flytta makten från oss förtroendevalda till enskilda medborgare så måste vi vara säkra på vilka konsekvenser det får för den enskilde. Vilka redskap följer med, går det att backa  och vilken support finnes till hands?


Så att ta makt från politiken till den enskilde må låta vackert, men är i verkligheten än mycket svårare fråga och vill medborgarna detta?

Peter Andersson har skannat lite reaktoner och Roger Jönsson frågar om Svd är oroliga. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Bilderbergarnas och elitens vem ananrs.

    Kan du förklara vad det är som händer här?

    http://www.youtube.com/watch?v=59cqOKMEFpY&feature=sub

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med om du har tid! :)

    SvaraRadera