20111212

Mail istället för popcorn kan vara Socialdemokraternas framtid


Låt tanken vara fri 

Mail växlingen mellan Håkan Juholt och Jerker Virdborg är ett av de intressantaste inslagen i svensk politik på mycket länge. Jag hoppas det är början på ett nytt samtal som tar sig bort från popcorn och procent politik.

          Jag tror att många politiker vill fördjupa samtalet och bredda samtalet kring politikens innehåll. I den politiska vilsenhet som finns i de flesta partier så slängs procentsatser och paragrafer fram utan något större djup och med ordet varför allt som oftast hängande. Så när idag Programkommissionen presenterade sin hemsida och agendan för arbetet så vore det bra om man faktiskt tog en grund i just den mailväxling som var i DN. Det ger en hel del tankar om vad som måste vara framtiden för socialdemokraterna. Likaså så pekar det på vikten att ta med de intellektuella i arbetet. För vi måste förstå att även akademin har att bidraga med och då inte bara de som läst de ”politiska” programmen på våra universitet och högskolor.

           Så jag blev glad över Håkans inspel i DN och hoppas vi kan finna former för att utveckla just denna typ av samtal. Jag försöker föra dem här på bloggen då jag tänker lite fritt och rör mig mellan ämnena. Det jag noterar är att en del av kommentarerna inte gillar detta utan vill ha ören och procent. Men det är fel väg att börja. Samtalet måste inledas med var vi står och vad vi står för. Vidare till hur samhällets tankar går. När vi begriper detta eller i alla fall får en glimt av det så kan vi börja med den praktiska politiken. Allt för ofta så har vi rusat direkt på politiken och popcorngrytan har poppat som aldrig för utan att någon klarar av att hantera den. Möjligt någon tillfälligt fått på locket.

Så var en god sosse och låt tankarna vandra fritt, 
analysera samhället, 
ta till dig från din fiende och 
skapa politiken som bygger vidare på samhället.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,