20120308

Hanna från Arlöv, jag lärde av dig

Idag är det den internationella kvinnodagen och en kort text men en bra låt får bli mitt bidrag. Världen är inte jämställd och Sverige är inget undantag utan det finns mycket att göra. 

            Som en reflex så tittade jag igår på engelska "MasterChef" och när de tävlande besökte ett proffskök och kökschefen tjatade på den kvinnliga deltagaren så sa hon att det var för att hon inte var man... Jag protesterande lite i soffan och menade att hon var långsam... Sedan så kom kommentaren från kökschefen och jag blev tyst.. "Om hon bara varit mer manlig"... Det sa mycket om världen och det sade något om mig. Jag tror mig vara jämställd men måste hela tiden tänka till och könsrollerna finns där och det krävs ständig påminnelse. Visst har jag kommit en bit på resan men gårdagen visade på att det är en bit kvar innan jag kan kalla mig jämställd. För de är de små sakerna som ofta avgör.



Media: Ab, SvDDN. Sydöstran 12Dagens ArenaNorrländska socialdemokraten 12,Värmlands folkbladFolkbladetGotlands folkblad 1234Arbetarbladet 1,2Västerbottens folkblad 12ÖstranSvD 123456DN 12345Ab,Expr 12GP 1234
Bloggat: Peter Andersson Martin Moberg och Krassman på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,