20120319

Ursäkta lille vän, vad är du värd?...

Så mitt i den gryende avtalsrörelsen så är lönen och villkoren klara för den föredömliga toppen. Nu vet alla löntagare i vilket härrad som de ska lägga sig för att ta ansvar för  jobben. Men så kan man säga att de är så få... Ja och då desto lättare att förgå som gott exempel. Vi vet som  förälder att barnen inte gör som vi säger utan som vi gör och i det fallet så slutar jag aldrig vara barn gentemot överheten...

        Utifrån ovan så kom jag in i en diskussion kring lönenivåer och vem som är värd mest och om det finns ett tak. Är det så att läkaren med automatik är mer värd än städerskan på sjukhuset? Vi vet att båda behövs för att rädda liv. Går det att sätta arbeten gentemot varandra? Jag vet att utredningar görs på detta och var de kommer landa är jag osäker på. En diskussion som jag inte kommer ta vidare, just nu, utan då återgå till näringslivet och hur mycket mer en VD kan vara värd gentemot sina medarbetare?

        Att ha ett mervärde är nog alla ense om men var ligger det och vem sätter det? Att påstå att en marknad bland direktörer sätter deras löner och ersättningar är bara skitsnack. De må då vara en av världens minsta marknadsplatser där varan i mångt och mycket är kliar du min rygg så kliar jag din till priset av... Men om vi nu skulle komma fram till att de är värda så mycket varför måste då deras löneökningar vara så jävla stora när de redan i ingången sprungit förbi de flesta av oss? Är det den interna fartblindheten som de lider av?...

Media: SR, SvD, DN, DN2, DN3,
Bloggat: Peter Andersson på ämnet
Mer på NetRootsr progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,