Om Zlatan inte fick passen från med spelaren så hade inte målet mot Ukraina blivit gjort. Det är laget som gör individen. Genom att passa
sig fram på plan så närmar man sig målet och till slut så sitter den.
Det handlar om folkbildning. Parallellen är
enkel att se. Hur man i cirkeln eller på folkhögskolan passar varandras
erfarenheter och kunskaper mellan varandra och cirkelledaren eller läraren är
mer coacher som driver matchen framåt och vi når våra uppsatta mål för att gå
vidare till nästa match i livet. Åter så glöm inte att Zlatan inte ens platsade
i laget om ni frågade omgivningen när han växte upp… Genom ett fungerande
kollektiv så kan även den svagaste växa till den starkaste. Den som kliver in i
klassrummet på hösten är en annan som kliver ut på våren. Oftast en mer
ansvarstagande och social varelse som förstår sin roll i samhället och förstår
att man inte växer på egen kraft utan är beroende av passarna från sina
medspelare.
Ja tankarna som jag presenterade idag när det
var avslutning för Vimmerby folkhögskola gick i dessa banor och på vägen från
Vimmerby folkets park tillbaka till folkhögskolan försökte vi sätta fingret på
folkbildningens särart. Ingen av oss kunde sätta fingret på det eller med ett
ord, mening säga vad det var. Något i luften? En del var som vi kom fram till
var att det inte är läraren som är kunskapsbäraren utan de studerande sm bär
kunskapen och delar/passar den mellan sig och lärarens roll ligger mer i att
lotsa fram just den kunskapen och erfarenheten.
Fick ett exempel från en lärare som jobbade i
slöjden och på en lektion var det en kille som ville göra en klocka. Läraren
bestämde sig för att samtidigt som formen och storleken på klockan skulle
bestämmas lära grabben hur man mätte diameter och omkrets av en cirkel. Efter
så mötte han matteläraren och förklarade glatt att han lärt grabben räkna Pi
och möttes av sura blickar och synpunkten att det var först om två år som det
Pi stod på agendan… Läraren i slöjden var en folkbildare som såg möjligheten i
klockan att låta grabben kombinera slöjden med ett av matematikens mysterier.
3,14 Pi. Grabben sken som en sol medan klockan tickade och även passerade 3:14.
Men den ordinarie skolan klarade inte denna flexibilitet och se den enskilde
eleven och de möjligheter som uppenbarar sig på resan genom skolan. Om vi
återgår till fotbollen är det samma som låta Zlatan stå i mål och inte kunna
omforma laget trots att vi ser att målen läcker in och ett sug på toppen finns.
Det är detta som sker i den svenska skolan. Vi tappar i undersökningar och vi
ska inte toppa laget utan se till att varje spelare får de träningspass som de
behöver och forma laget så att alla får vara med och ge med sina
passar/erfarenheter. Visst är detta lättare med vuxna studerande men inte
omöjligt på de yngre om man ser dem för de individer de är.
Så kan den traditionella skolan bli
folkbildande? Med dagens upplägg så är det inte fallet och med den sittande
regeringen med Björklund ansvarig är det stört omöjligt. Bilden som han målar
upp är de som är duktiga går för sig själva medan de andra klumpas ihop under
katederns ok…
I morse skrev jag om skolan.
Mer skrivet om skolan och gårdagens utspel från Socialdemokratern
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, personligt, kultur, Vimmerby, Zlatan, fotboll, folkbildning,