20120614

Zlatan passande folkbildning


Om Zlatan inte fick passen från med spelaren så hade inte  målet mot Ukraina blivit gjort. Det är laget som gör individen. Genom att passa sig fram på plan så närmar man sig målet och till slut så sitter den.

           Det handlar om folkbildning. Parallellen är enkel att se. Hur man i cirkeln eller på folkhögskolan passar varandras erfarenheter och kunskaper mellan varandra och cirkelledaren eller läraren är mer coacher som driver matchen framåt och vi når våra uppsatta mål för att gå vidare till nästa match i livet. Åter så glöm inte att Zlatan inte ens platsade i laget om ni frågade omgivningen när han växte upp… Genom ett fungerande kollektiv så kan även den svagaste växa till den starkaste. Den som kliver in i klassrummet på hösten är en annan som kliver ut på våren. Oftast en mer ansvarstagande och social varelse som förstår sin roll i samhället och förstår att man inte växer på egen kraft utan är beroende av passarna från sina medspelare.

         Ja tankarna som jag presenterade idag när det var avslutning för Vimmerby folkhögskola gick i dessa banor och på vägen från Vimmerby folkets park tillbaka till folkhögskolan försökte vi sätta fingret på folkbildningens särart. Ingen av oss kunde sätta fingret på det eller med ett ord, mening säga vad det var. Något i luften? En del var som vi kom fram till var att det inte är läraren som är kunskapsbäraren utan de studerande sm bär kunskapen och delar/passar den mellan sig och lärarens roll ligger mer i att lotsa fram just den kunskapen och erfarenheten.

         Fick ett exempel från en lärare som jobbade i slöjden och på en lektion var det en kille som ville göra en klocka. Läraren bestämde sig för att samtidigt som formen och storleken på klockan skulle bestämmas lära grabben hur man mätte diameter och omkrets av en cirkel. Efter så mötte han matteläraren och förklarade glatt att han lärt grabben räkna Pi och möttes av sura blickar och synpunkten att det var först om två år som det Pi stod på agendan… Läraren i slöjden var en folkbildare som såg möjligheten i klockan att låta grabben kombinera slöjden med ett av matematikens mysterier. 3,14 Pi. Grabben sken som en sol medan klockan tickade och även passerade 3:14. Men den ordinarie skolan klarade inte denna flexibilitet och se den enskilde eleven och de möjligheter som uppenbarar sig på resan genom skolan. Om vi återgår till fotbollen är det samma som låta Zlatan stå i mål och inte kunna omforma laget trots att vi ser att målen läcker in och ett sug på toppen finns. Det är detta som sker i den svenska skolan. Vi tappar i undersökningar och vi ska inte toppa laget utan se till att varje spelare får de träningspass som de behöver och forma laget så att alla får vara med och ge med sina passar/erfarenheter. Visst är detta lättare med vuxna studerande men inte omöjligt på de yngre om man ser dem för de individer de är.

           Så kan den traditionella skolan bli folkbildande? Med dagens upplägg så är det inte fallet och med den sittande regeringen med Björklund ansvarig är det stört omöjligt. Bilden som han målar upp är de som är duktiga går för sig själva medan de andra klumpas ihop under katederns ok…

I morse skrev jag om skolan.
Mer skrivet om skolan och gårdagens utspel från Socialdemokratern
Blandad media: Ab, SvD, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,