20121204

Juholt, gör nytta på andra ställen än riksdagen

Idag så läser jag att Håkan Juholt vill sitta ännu en period som riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Kalmar län. Personligen tycker jag det är ett felaktigt beslut som han tar. Av flera skäl. Dels så behöver vi nytt blod på riksdagslistan, dels så har han en lågt förtroende bland många personer och med det kunna vara en belastning för partiet. Vidare så har han inte tagit sig an riksdagsarbeter vilket media rapporterat om. Håkan Juholt kan göra bättre nytta på annat håll för socialdemokratin.

Håkan Juholts tid i riksdagen bör gå mot sitt slut. Partiet ska se till att vi använder Håkan Juholt där han är som bäst. I rollen som agitator. Plattformen bör inte vara riksdagen utan en friare roll att driva socialdemokratisk idedebatt ute på fältet. Det kan vara som ledarskribent eller i en annan roll. Jag har svårt att se honom backa tillbaka som en i gänget när han varit den enda, även om tiden var kort. För mig så kan inte Håkan Juholt bli en riksdagsledamot utan kommer alltid varit före detta partiledaren. Som i USA en gång president alltid president. Jag tycker till och med att han borde lämnat riksdagen samtidigt som han avgick som partiledare.

Jag vet inte om jag är ensam i Kalmar län om mina tankar eller om jag är helt fel ute och inte känt av medlemmarna rätt? Men som tidigare så står jag för detta. Enkelt så kan man säga att har man suttit sedan 1994 bör man kanske lämna över platsen till en annan av bara det skälet. Sedan så har Håkan Juholt sin historia som för min del inte gagnar partiet. Kan han som före detta distriktsordförande, före detta partiledare, före detta ordförande i försvarsberedningen vara ett vallokomotiv för Socialdemokraterna? Jag ställer mig frågande. En fråga är om det finns några runt Håkan Juholt som kan ge honom råd? För min del så klarade han inte jobbet som partiledare och gjorde allt för många tavlor. Han tvingades inte bort för en maktelit så ville, utan för att han inte klarade uppdraget. Misstagen blev hans fall.

Så en rak fråga till Håkan. Vad ska få dig att tänka om? Är det i riksdagen som du kan företräda vårt parti på bästa sätt eller finns det andra möjligheter? Frågar du mig så vet du svaret... Vidare en rak fråga till medlemmarna. Vad tycker ni?

Ser vi på vad Håkan Juholt vill göra om han får förtroendet fyra år till "Jag vill tillbaka till en politik för utjämning; högre skatt för de som tjänar riktigt bra och en bättre a-kassa, sjukförsäkring, förbättrade villkor för pensionärerna och höjda barn- och studiebidrag till fördel för alla." Var är jobbpolitiken, näringspolitiken, utbildningspolitiken, miljöpolitiken, jämställdhetspolitiken, säkerhetspolitiken?...


Om jag har missbedömt partiet och det finns en stor uppslutning kring att Håkan Juholt är den bästa att företräda partiet kommer jag att värdera mitt eget engagemang. Det måste bli konsekvenserna av detta.Om det är de frågor som han räknar upp är det viktigaste för medlemmarna får jag svårt i valrörelsen. Självklart så ska det finnas ett fungernaden trygghetssystem men är det inte jobb och utbildning som måste vara det allra viktigaste för en socialdemokrat?

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt,Vimmerby