En dröm för vissa, men en mardröm för flertalet.... |
Så skola vi arbetskraften. Att skolan allt mer
framstår som det stora området för politiken blir allt mer uppenbart.
Statsministern, eller var det moderatledaren ägnade hela sitt jultal åt exempel
på skolans område. Idag är det socialdemokraterna som pekar på skolan och den
högre utbildningen. Men jag ser en skillnad i retoriken och jag tror i grunden
en ideologisk skillnad.
Är skolan ett verktyg för att uppfostra barnen
eller ett verktyg för att samhället ska rusta sig för framtiden? Hur du svarar
är viktigt för hur du formar skolan. Med ett tillåtande eller med regler och
piska. Söker du tvinga fram kunskap eller locka fram kunskap. Det är för mig
olika sätt att se på hur man förmedlar kunskap som också pekar på hur man ser
på samhället. Är det så att eleverna är egna tänkande individer som kan lyfta
samhället framåt med rätt grund eller är det endast blivande arbetskraft som
ska drillas för eliten.
Vi vet att högern i Sverige aldrig varit för
den breda utbildningen för de stora massorna utan gärna sett att den högre
utbildningen varit för det privilegierade fåtalet. Vi vet att det i kommuner
och landsting att stödet till folkbildningen varit ifrågasatt. Idag så är det
en större acceptans men mer ur ett perspektiv att skola ny arbetskraft än att
den enskilde ska växa som individ. Regeringen med Jan Björklund i spetsen, om
inte Fredrik Reinfeldt tar täten, skriker om mer kontroll och betyg och var
finns det busiga barnet som vill uppfinna världen på nytt? Sakta så byggs ett
samhälle där vi stryper den unga entreprenören (Ska sägas att det även skedde i
den gamla skolan). Skolan blir fyrkantig och alla ska passa in i klassrummets
bur. Läraren längst fram och barnen på rad. Det blir inte en tävlan om kunskap
utan om bokstaven som kallas betyg. Om du bär med dig något mer än en bokstav
längre fram i livet känns inte relevant. Det är betyget som är viktigt… Ett
betyg som den borgerliga retoriken ska se om du är på rätt väg. Men vadå? Man
får det när kursen är klar och då är det försent att bättra sig. En falsk trygghet
bygger man upp.
Vi behöver en skolpolitik som gör att vi ser
varje unges unika förmåga. Vi behöver en skola där det finns en tät dialog
mellan barn, skola och föräldrar om resan som sker gemensamt.vi behöver finna
former för att allt fler ska ta sig vidare till högre studier. Vi behöver åter
föra in teorin i yrkesutbildningarna så att de som går dem kan ta sig vidare. Men
det ska göras så att de som väljer dessa program förstår vikten av att ha de
teoretiska ämnena och att de är anpassade för just de yrken som de läser. Jag ser att det även delas av Svensk Handel och mitt eget fackförbund Handels som skriver på ämnet i SvD.
Så när Socialdemokraterna genom Stefan LöfvenIbrahim Baylan skriver på DN så är det utifrån den synen att den högre
utbildningen är en viktig angelägenhet för samhället. Det handlar om vi ska
kunna bekämpa arbetslösheten och det med nya arbetstillfällen. Arbetstillfällen
som kommer med nya innovationer, bättre kompetenser och då ett näringsliv i
världstoppen. Det handlar om samverkan skola, näringsliv och samhälle.
Så skola vi arbetskraften men till vad?...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle,kultur,personligt,Vimmerby