20130418

Öppet brev till Omar Mustafa

Hej Omar Mustafa. Vi känner inte varandra men är partikamrater, för du har väll inte lämnat partiet? Jag har en fråga till dig. Undrar lite om varför du blev medlem i Islamiska förbundet och Socialdemokraterna. Känner att jag behöver förstå lite bättre hur du tänker. 

Jag växte upp i ett starkt socialdemokratiskt hem. Pappa var aktiv i partiet, facket och Unga örnar. Men när jag föddes valde han att lägga av för att ha tid till mig. Rätt så ovanligt på den tiden, slutet på 60-talet. Men trots att pappa inte var aktiv så var det ständigt diskussioner kring politiken i hemmet och det var tyst när Palme var på TVn. Så jag föddes in i de socialdemokratiska värderingarna. Jag upplevde pappa som en modern socialdemokrat som inte hade problem med varken invandrare eller homosexuella. Vet inte om han kände någon som var homosexuell, men umgicks lite med de invandrare som kommit till Trångsund. Det var från forna Jugoslavien. Så när SSU hade bokbord en dag i högstadiet så var det inte svårt att skriva in sig. Jag var redan då starkt troende på socialdemokratin som den politiska rörelse som skulle bygga en bättre värld.

Åren har gått och jag har blivit än mer övertygad om att de socialdemokratiska värderingarna är de rätta. Idag är det Socialdemokraterna som bär idéerna och därför är jag medlem. Visst kan jag tveka ibland på hur partiet handskas med idéerna och hur partiet låter de utvecklas med tiden eller inte låter de utvecklas. Ni som följer bloggen kan se det. Jag räds inte att ge mig på ledning eller partikamrater med vad jag tycker. En viktig del i demokratin. Så grunden till mitt medlemskap var att jag delade värderingarna.

För ett par år sedan så lämnade jag Svenska kyrkan. Inte på grund av gudstron utan på grund av att jag inte kunde dela kyrkans värderingar och arbetssätt. Då fanns det två val för mig. Antingen ge mig in i kyrkan och arbeta aktivt för en förändring eller lämna föreningen. Jag valde de sista då jag inte hade energi till detta arbete.

Vet inte om jag kan jämföra Svenska kyrkan med Islamiska förbundet men gör en snäv sådan i alla fall. Så då undrar jag till Omar Mustafa hur du vill förklara att du är medlem. På vilka grunder. Delar du föreningens värderingar och normer? Känner att jag behöver få lite svar för att veta var jag står i frågan. Du har fått lite av min bakgrund till varför jag står där jag står idag. Vore bra om du kunde ge mig detsamma.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,