20130823

En butter bekännelse

Så får det inte se ut....
Jag byte bild på Facebook. En bild där jag är glad… Men si vad den tog. Plötsligt så blev politikern religiös om man ska tro. Samma kväll hade jag ruskat på huvudet då partiet villa ha mitt engagemang i kyrkovalet –Jag är inte med i den föreningen, blev mitt svar.

Glad och politik hör inte ihop, men samtidigt säger vi i valrörelsen att gladas vinner. Men däremellan är det blodigt allvar och sprudlande glädje lämnar vi till de tokreligiösa som antingen späker sig, talar i tungor eller kliver omkring som presumtiva självmordsbombare allt medan de jublar och skrattar över nått… Men så icke i den politiska världen.

Balansen mellan den gråa mannen och den folkliga mannen är hårfin och få klarar det. Man kan klara det under en kortare period för att sedan dömas som tokreligiös, eller bara tokig. Eller så förpassas man till den gråa världen där ingen ser en, ens när man kliver över dig. Tur för Anders Borg att garderoben av gråa kostymer är större än hästsvansen lång. Att slipsarna är så diskreta att ringarna i öronen tonas ner. Annars hade han inte suttit kvar. Tja lite kunskap om ekonomi har han också…

Men jag inser att tiden springer ifrån mig i samma takt som mitt hår intagit andra positioner på min kropp än just högst upp på huvudet. En gång var en flintis eller gråhårig medelålders man högsta poäng i det politiska spelet medan vi nu är paria som ska bort för allehanda andra grupper i samhället. Aftonbladet tillsammans med LO och ett antal röda ledarredaktioner runt om i landet vill ha nya ledarskribenter. Men snabbt så begränsas urvalet och när jag på fyller i ansökan bara för att testa så blir  Jag är butter och erkänner det.
det stopp när jag skriver i min ålder. På Campus Bommers skolas politiker men inte i min ålder. Unga människor med politisk erfarenhet ska det vara. Med andra ord så är det direkt från skolan via SSU till Bommers och inte på departement efter valseger eller tunga positioner i kommuner och landsting. Jag är nominerad till riksdagslistan men vet att jag nedast är fyllnadsmaterial så att listan blir lagom lång. Jag kommer skriva ihop en politisk plattform (Många av er läsare vet vad jag står politisk), men hur många andra på listan har en egen politisk uppfattning?


Hm jag borde nog byta bild. En bild som är grå och speglar min butterhet som flintskallig, medelålders man med sina bästa dagar i politiken bakom sig. Ty att vara glad gör sig icke och vem ve
kanske den gråe fan blir religiös på gamla dar, om endast för att kunna ha ett skuttande foto på Facebook…

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,