20091022

Köksbord, opinion, och jobbkongress 2009

Sitter vid mitt köksbord och tycker. Oj jag måste vara vanligt folk...

Kan idag konstatera att vanligt folk inte verkar tycka som kristdemokraterna utan ger dem endast fyra procents stöd i den undersökning som presenteras av TV4/Novus. Vi går framåt och finns nu över valresultatet 2006.


Det som oroar i denna undersökning är att det ansvar som Vänsterpartiet har tagit i vårt samarbete inte betalar sig. Vi får hoppas att det vänder och att vänsterns väljargrupper ser vilka möjligheter det ger både för vänstern men framförallt för dess väljargrupper. En möjlig anledning som jag kan se är att socialdemokraterna lagt kurser mer till vänster och att det är väljare som kommer tillbaka.
Det man kan konstatera är att Sverigedemokraterna i denna mätning inte kommer vara vågmästare vilket gillas starkt.

JOBBKONGRESS 2009
Nu är vi snart där och jag kommer packa min dator och resa till kongressen för att vara en av massa som direktbloggar och kommenterar vad som sker. Självklart kommer det finnas ett Kalmar läns fokus på vad jag bevakar. Andra som kommer vara på platrs kan bland annat läsa om på Johan Ulvenlöv sida.

VANLIGT FOLK
Som avslutning kan jag inte undanhålla ett inlägg från DN om populism.
Men framför allt är populismen en retorisk stil. Den klumpar gärna ihop människor i svepande formuleringar som ”vanligt folk”, ”som folk är mest”, ”vi normala”. Man spelar på det naturliga behovet av samhörighet och fiender. Eliten är de andra, de onormala, förrädarna, svikarna. Göran Hägglunds budskap om ”verklighetens folk” – förtryckt av en intellektuell storstadselit – är ett nästan parodiskt skolboksexempel.
Behövs det någon mer kommentar från mitt köksbord?

Andra som skriver klokt idag är
Peter Andersson
Arvid Falk
HBT-Sossen
Fredrik Pettersson
NetRoots

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar