20100623

"Regeringens politik är bilfientlig"

Ja så kan man uttrycka det och bör uttrycka det. Och det finns belägg för det. Men regeringspartierna mörkar och kör med läpparnas bekännelse...

Sven-Erik Österberg skriver idag i Aftonbladet om skillanderna mellan RödGröna och de Blåe när det gäller synen på bilismen. Det visar sig med en tydlighet att åter så är det en läpparnas bekännelse från den sittande regeringen.
Redan har trafikförsäkringen höjts med 700 kronor för en vanlig bil. Nu privatiseras bilprovningen. Det betyder ytterligare ett par hundralappar om året. Dessutom kommer bensinskatten att höjas rejält – men regeringen vågar inte berätta hur mycket: Blir det 70 öre som de borgerliga i klimatberedningen ställde sig bakom? Eller blir det 105 öre som Centerpartiet har föreslagit?
Vidare så är det privatiseringen av Bilprovningen. Det visar sig att de länder som gjort detta får en höjning mellan 50-100 procent.I Finland landade man på 70 procent. Hur är det främjande för bilismen i Sverige kan man då ställa sig frågan.  Sven-Erik Österberg avslutar med
Moderaterna säger återkommande att koldioxidskatten är effektiv. Statsministern menar att koldioxidskatten kostnadsbelägger det som är själva grundproblemet. Allt annat är mindre kostnadseffektivt. Kristdemokraterna har gjort helt om och vill höja skatten på bensin och diesel.
Regeringen har redan fattat beslut om att höja dieselpriset med 20 öre nästa år och ytterligare 20 öre därefter. Det talar de tyst om. Det är fegt.
Vi rödgröna har gett tydliga besked. De står vi för. Regeringen driver istället en bilfientlig politik som inte har något med klimatet att göra. Nu riskerar svenska folket en chockhöjning av bensinpriset med en borgerlig regering. Det är hög tid att regeringen tar bladet från munnen: Hur mycket ska bensinskatten höjas? Blir det 70 öre? Blir det 105 öre?
 Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,