20100805

Detta vill jag höra av Sveriges nästa Statsminister!

När Mona Sahlin ska äntra scenen i Tantolunden för att hålla sitt sommartal är det som jag vill höra mångt och mycket det som vi fick höra i Almedalen.

      Vi vet att inom politiken krävs det upprepning för att det ska gå in i folks medvetande. Jag skrev inför Almedalen vad jag ville då att hennes tal skulle handla om. Min syn är inte förändrar och detta var vad jag skrev:
För mig ska det vara ett tal som ger bilden av vart vi vill med Sverige, Möjligheternas land.
En bild som visar hur vi lyfter de människor som finns i botten på samhället.
En bild som ger hopp för de arbetslösa.
En bild som ger hopp för sjukskrivna.
En bild som återger den trygghet som vi vill att alla ska känna.
En bild av en rörelse som går i takt med tiden utan att ge vika på den ideologiska basen som partiet grundar sig på.
En bild om allas lika värde.
En bild av ett samhälle som är jämställt.
Med andra ord en bild av, ett socialdemokratiskt samhälle, som vi kallar möjligheternas land.
       Det jag vill att Mona Sahlin nu ska ge ett extra drag åt är själva kärnan i vårt samhälle. Demokratin som vi dagligen måste erövra. Jag vill att en stor del av talet ska handla om vikten att göra sin röst hör d att gå och rösta. För jag vill inte förlora ett val till soffan.Jag vill att alla som delar våra värderingar faktiskt går och röstar senast den 19 september. Jag vill att Sverige ska vara den demokratin som omvärlden stolt pekar på och säger titta där röstar medborgarna. 

    Jag vill också att vi får bilden av Sveriges och socialdemokratins roll i världen. Vi har haft en viktig roll och den ska vi ta tillbaka. Vi ska vara de förtrycktas röst i de rikas församlingar. Vi ska vara klimatets och miljöns röst gentemot storkapitalet. VI ska åter vara rösten för solidaritet i världen, mellan länder och mellan folk.

Media: Ab
Bloggat: Peter J och Annika H började och fler kommer säkert
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,