20101010

Kyrkan är skild från staten, men inte skolan....

Kyrkan skildes från staten och det kändes bra. Vi ska inte blanda religion med styret av landet. Visst är vi ett land som är byggt på kristna värderingar och det kommer följa oss. Men frågan är hur stor roll de ska spela i de uppväxande generationerna eller om de ska kunna fatta egna beslut.

          Skolverket har lagt förslag på att ge alla de stora religionerna lika stort utrymme i skolan. Ett logiskt förslag med att Svenska kyrkan nu är ett samfund bland de andra. Jag har själv varit och är en tvivlare till religionen och framförallt dess företrädare på jorden. Brukar säga att det inte är nått fel på min gudstro men kyrkotro. Sedan var min gud passar in vet jag inte heller och är intresserad av.

         Så då åter till skolans värld och att kristendomen ska få ett större utrymme. Jag tycker inte det är ett bra förslag om vi på allvar vill likställa religionerna och att skolan ska vara en så neutral miljö som möjligt. Det känns som den kristna högern tar sig in mer och mer i den borgerliga politiken. Vi kan se hur de tagit tag i kristdemokraterna och försöker föra dem hem igen. Nu ser vi hur folkpartiet som av gammalt haft ett samband med frikyrkorna åter får ett grepp kopplat och det är inte från den, om jag kan skriva det, sunda delen av frikyrkorna.


Media: AB, SvD, Ex.
Bloggat: Johan Westerholm och Peter Johansson skriver på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,