20101120

Är jag den enda kandidaten?


Idag lördag och i morse så skrev jag lite på skämt om att jag var redo att ta över partiet. Efter samtal på stan med nya medlemmar och de som efter valet väljer att kliva av så kan jag känna att jag vill ha en aktiv roll i det fortsatta utvecklingsarbetet. Att skämtet går över i allvar. Att ge medlemmarna en kandidat att förhålla sig till.

         Jag är med i ett parti där jante tynger de flesta medlemmars axlar. Med allehanda ursäkter om medlemmars ska säga sitt så är det tyst från möjliga kandidater till partiledning och styrelse. Men hur ska medlemmar kunna säga sitt om man inte vet vem man ska tycka till om. Jag skulle kunna tycka till om Stig-Björn Ljunggren,en man med massa åsikter, men ställer han upp?

         Så jag börjar sakta fundera på att skicka in min intresseansökan så medlemmarna har någon att förhålla sig till. Har vi tur är de fler som vågar när jag tagit fronten. Men mitt krav på de som kandiderar är att visa vad man vill och vad man kan tillföra.

MIN ANSÖKAN TILL PARTILEDARE FÖR SOCIALDEMORATERNA.
          Hej Jag heter Peter Högberg och kandiderar till partiledare för Sveriges socialdemokratiska arbetereparti. Om inte partiledare så vill jag gärna bli framröstat på en ledande position i ledningen. Anledningen till att jag ställer upp är att ingen annan gör det och vi behöver modiga medlemmar som leder oss. Jag är modig.

    Broderskap har tagit fram en kravprofil som följer och genom att jag inte funnit någon annan så må den vara gällande. Den är faktiskt bra inte bara för att den passar mig utan just för att det är bra punkter som de lyfter upp.
  • Hon eller han ska kunna öppna en sluten partikultur, hon eller han behöver inte ena - men väl samla partiet
  • Hon eller han bör ha erfarenheter även utanför partiet, våra väljare blir allt mer utbildade och intellektuella medan våra ledare har gått i andra riktningen, denna trend måste brytas
  • Hon eller han ska kunna hantera de växande globala utmaningarna, det kräver erfarenhet av internationell politik och internationella frågor samt goda kunskaper i att tala engelska
  • Hon eller han ska ha sett det nya Sverige och förstår och förmår föra en politik utifrån våra socialdemokratiska värderingar i det nya samhället, där frågor om de allt snabbare informationsflödena, migrationen och de växande förorterna till de större städerna och den moderna människans frihetslängtan är viktiga frågor.
       Jag anser att jag klarar med bravur dessa frågor (Ska man leda Sveriges största parti måste man vara tydlig med sina kvalitéer. Ser att kvinnoförbundet fyller på med att man ska vara feminist och jag är det.

       Jag har på bloggen gjort en del framställningar kring vad jag vill med partiet, både politiskt och organisatoriskt. Ni får här ett par länkar som ger en bild av vad jag tycker. Piskan tog inte på mig De hava en värld att vinna?  Välkommen in, en krönika. När det gäller organisationen så finner ni lite texter på Öppna kriskommissionen. Är det frågor så lämna en kommentar så svarar jag så snabbt jag kan. 

Media: Ex, Ex2, DN, DN2, SvD, Ab.
Bloggar: Martin Moberg på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,