20110505

Bilden av en världspolis?

Idag fyller Vimmerbys Globträd fem år. Det är ett träd som har FNs beskydd. Moderträdet finns på FNs område i Nairobi, Kenya. Och det leder mig till dagens tanke. Är det ok om Pakistan mördar en person i USA eller Sverige?

        Idag ska jag säga några ord kring Vimmerbys Globträd med anledning av att jag är ordförande i FN-föreningen. Det får mig att grubbla lite kring rollen som världspolis. För mig är varje lands suveränitet viktig och att invånarna ska känna trygghet. Men det måste också finnas regler när det ska brytas och hur. Men vi kan inte låta en nation sätta agendan och agera själva oavsett hur god saken än är. För min devis är att låter vi USA gå in och mörda i ett land, och de må vara en riktig skitstövel, så måste även andra länder få agera likvärdigt utifrån sina politiska ställningstagande. Om vi fullföljer detta så blir min undran hur kommer världen se ut? Vi i väst med våra moraliska värderingar har en syn på demokrati och frihet, men det finns även andra syner på detta och de behöver inte vara mindre fel utifrån deras värderingar. Om vi nu håller fast vid att världen är dynamisk med massa idéer på hur vi bäst organiserar samhället kommer vi bli rikare.

          Men då behövs det ett reglerverk som bestämmer hur vi ska umgås tillsammans och vad som ska gälla länder och folk gentemot varandra. Grunden måste vara att det är FN som är den samlade kraften.

           Så frågan som jag inledde med är om det är ok om Pakistan går in och mördar en känd regimkritiker och terrorist i USA eller Sverige. Svaret är inte givet men jag tror det är fler som med ryggmärgen säger nej. När det gäller det aktuella fallet så är det säkert så att det finns en genteman agreement, för inte tror vi att USA bara går i ett annat land bara så där... 
 
Media: Ab, Ab2, Ab3, DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SvD3, Exp, Exp2, Exp3, SVT, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, SvT Debatt, SR/Ekot
Bloggat: Johan Westerholm på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,