20110523

Vart blev du av ljuva parti?

Jag grubblar på mitt parti och den utveckling som jag trodde på. Vart blev du av ljuva parti? Efter nyvals-kongressen så var vi många som fick tillbaka glädjen, men så hände... ingenting...

          Ja, jag gav Carin Jämtin och Håkan Juholt hundra dagar och de ska få det, men jag vill märka att det rör på sig. Jag känner en oro att det blir en manjana i partiet alternativet det har ju fungerat i lite över hundra år så det funkar nog i hundra till... Socialdemokraterna har under åren utvecklat ett ämbetsmanna styre där medlemmar och förtroendevalda blivit delar av ett verktyg istället för våra ombudsmän. Sakta så försvinner folkrörelsen ur partiet och kvar blir en kampanjorganisation med lågt i tak och rättning i leden som ledord.

         För det är så att tiden rinner iväg. Partiet var moget för att ta ett kliv mot förändring efter kongressen, men för vad dag som går så slocknar den glöd som Håkan Juholt och Carin Jämtin lyckades upparbeta till kongressen. Och alla vet hur svårt det är att få liv i en brasa som slocknat. Än finns det chans att få ett riktigt brasa som kan bränna det gamla för att så liv i det nya som ska växa fram. Med en fortsatt liknelse är partiledningen som naturvårdare som vill sätta skogen i brand för att just de växter som kvävs av vegetationen ska få chans att växa upp. Men där springer ombudsmän och funktionärer som brandmän för att göra allt i sin makt för att hindra detta.

        Visst kan jag tyckas ivrig men jag har givit så många år åt detta parti att jag vet hur det brukar fungera. Det tar fart för att sedan tvärnita. Nä jag är inte bitter bara lite frustrerad över att jag vill mer. Så Håkan Juholt och Carin Jämtin se till att min glöd inte slocknar! För en sak till. Som  Sveriges största parti är frågan kring hu vi agerar ett intresse för samtliga partier. Vi kommer kunna gå i fronten för utvecklingen om vi så vill och törs. Men det krävs mod och frågan är om vår nyvalda ledning har det modet? Kongressen gav er det men hur vårdar ni det?

          Här finns en start för er när det gäller en ny organisation ni får det och jag ser gärna en respons på det och för guds skull låt inte ombudsmännen få utreda sin egen roll. Låt medlemmarna styra och se runt om i världen och landet.
Organisation för framtiden ökk
View more documents from Peter Högberg

           Vidare så har vi en partikamrat
som gör allt för att stötta sitt parti eller var det att kränga så mycket böcker som möjligt.
Media: Dagens Arena, Exp, DN, SvD, Ab, SVT.
Bloggat: Johan Westerholm och Martin Moberg och Staffan Lindström på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , ,