20110821

Lite grinigt på kvällskvisten, trots kultur...

På väg hem från Öland så passerade vi IKEA detta hus av Sverige. Men också ett kliv in i Håkan Juholts barndom. Trampande i Arvid  Källströms trädgård tittande på skulpturerna som blivit kända tack vare Juholts partiledarskap. 


         Från den lokala konstföreningen i Påskallavik kunde representanter vittna om det ökade intresset  för Aevid Källströms figurer. Det visade sig att de hade fått förlänga sitt öppenhållande med ett par veckor. Det fanns en stolthet kring Håkan juholt och vad partiledarskapet hade gjort för konsten på orten.

         Men så var det talet. Jag hörde inte det och jag hörde inte Fredrik Reinfeldts heller. Så ska jag göra en analys utifrån vad media skriver och säger, så är det spara och slösa...  Om jag ska lägga ett kritiskt perspektiv på mitt parti så kan jag känna en viss oro att man går på en spendersam linje. Självfallet är det av vikt att inte bara likt Fredrik "spara" Reinfeldt bara backa från allt. Men det innebär inte att det bara är att gasa.  Kom ihåg att jag bygger på mediabilden och den är inte till socialdemokratins fördel.

         Tittande på Rapport och kunde där ta del av Mats Knutssons analys likt en stor del av befolkningen. Den  visade just på spara och slösa. Medan Moderatledaren "ödmjukt drog tillbaka sina käraste reformer (jag vet att det var det parlamentariska läget, men inte var det dagens mediaanalys som drog den slutsatsen) medan oppositionsledaren bara springer på med flera reformer och investeringar. Allvarligt blir också bilden när den ena säger att vi inte behöver låna för att klara dessa åtaganden medan den andre säger att så kan bli fallet.  Det måste bli slut på dessa dubbla budskap. Partiledningen måste kommunicera med varandra innan någon av dem ska uttala sig. Journalister och politiska motståndare älskar just detta och kan dagarna i ända ta gratis poäng på oss och våran politik kommer i skymundan och en ständigt försvar gentemot vad vi sa eller inte sa är det enda som når medias brus.

        Det finns så mycket som behöver göras i landet och jag vet att både Håkan Juholt och Tommy Waidelich är medvetna om det. Så tappa inte kontrollen på skitsaker och håll er till historien. Varje andetag som ni tar eller ger analyseras. Ni må inte gilla det men så är det och se på duon Borg och Reinfeldt så är de samspelta i sina utspel. Ska ni bli en duo som också ska tas på allvar så måste ni bli bättre på samordningen

Media: Ab, Ab2DNSvD1SvD2SvD3SvD4SvD5SvD6SVT, SVT2SRExp1Exp2Exp3,GP
Bloggar: Sebastian Stenholm. Johan Westerholm, Martin Moberg, TokmoderatenBöhlmarkAnkersjö, på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om