20120109

Den lilla världen med de stora avstånden


Peter Johansson skriver idag om programkommissionen och tar sikte på den globala frågan. Just hemkommen från semester på Teneriffa och tanken är att jag med kommunen ska till vårt partnerskaps ort i Uganda om en månad funderar jag på globaliseringen kontra klimatet och får inte ihop det men ändå…

         Världen blir mindre resandet till andra delar av jorden ökar. Det finns många aspekter på globaliseringen allt från ekonomin, handel. Jag kommer försöka hålla mig till den enskildes resande och nya kontaktytor.

          Det gnälls för att våra unga i Vimmerby inte brinner för det gamla vänortssamarbetet. Kan inte förstå det då folkdanslaget varje år åker iväg och dansar med sina nordiska granna eller renhållningschefen som utvecklad reningsverken i vårt litauiska vänort. Men när kommunen inledde en samarbete/partnerskap med Mukono i Uganda så kände plötsligt ungdomarna ett intresse och det visade sig när de träffandes att de hade mer gemensamt än med våra nordiska vänner. Det visar på den stora världen blivit mindre och avstånden till varandras gemensamma tankar är små. Ur ett främlingsfientligt perspektiv är detta en intressant utveckling som bådar gott. För den som vi känner är vi inte rädd för.

          Men resan till och från Uganda är inte gratis och inte heller klimatsmart. Här finns problem som jag inte blir klok på men känner att lösningar måste till. Samtidigt som billiga alternativ som Ryan-air skiter i allt vad anställningsmiljö mm så blir det lockande särskilt för unga som snabbt vill ut i världen. Att stoppa flyget är att backa in i framtiden samtidigt som flyget är en av de stora miljöbovarna. Så min resa till Teneriffa med familjen skuldbelagdes samtidigt som vi skulle njuta värme och ledighet… Visst betalde jag den där extra lilla klimatsumman men…

          Med detta i huvudet. Många kan kanske tycka det är lite men ack den som bedrar sig. Det är en ökad andel unga som luffar runt i världen och som tidigare luffade runt Europa. Vill vi som socialdemokrater ska kunna gälla fler unga så måste vi se till att fler får möjligheterna. Slutsats att det internationella resandet skulle minska är inget jag tror på och inte heller önskvärt, utan tvärtom. Men vägen dit är en utmaning.

         Vad är då politikens uppdrag på denna punkt. Dels med skatter och avgifter styra och stimulera så miljövänligt som är möjligt. Att med innovationsprogram stimulera industrin att forska fram nya mer klimatanpassade möjligheter till resande.

        Det var ett litet inlägg kring det internationella och jag för säkert möjlighet att återkomma. Men med ökat resande och ökad förståelse så är det min blinda övertygelse att krig och elände kommer minska i en raskare takt. 

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,