20120210

Mona Sahlin har rätt...

... Vi ser hundra tusen medlemmar som viktigare än alla andra som står utanför. Enkelt så är frågan om vi ska anpassa oss eller den andra 8 miljonerna? Mona Sahlin må kanske inte var populär i sitt parti men jag kände i och med Skavlan ikväll en saknad och att hon var på rätt spår men maktens män inte vågade...

         Ok nu har Mona Sahlin lämnat. Jag har en delad relation till henne. Som SSU:are så var jag förbannad på henne och hennes attacker mot facket och arbetsrätten. Men så känner jag en spänning när jag hör henne och hur hon ser den samtid som jag också ser. Hur ett nytt samhälle utvecklas där den traditionella arbetarrörelsen blir frånsprungen av något nytt som ger oss möjligheter om vi tar dem och annars så är vi rökta som politisk kraft.

        Sedan så finns det en ilska inom partiet att en ledande (Ja hon får nog ses som ledande, om inte formellt så informellt) uttrycker sig så tydligt i en av de populäraste programen på TV. Vet inte om det var det klokaste för att få till den förändring som hon pekar på och som jag delar kring hur vi måste öppna upp partiet. Mona Sahlin trodde på oss bloggare och den fria debatt som vi hade. Hon såg oss, hon läste oss och hon citerade oss. Vi var en kraft för henne, vi var något nytt. Bilden av förnyelse kanske dog med Mona Sahlin men jag hoppas jag har fel. Att både politiken och organisationen kan utvecklas och vi kan utvecklas som rörelse och återfå kraften som samhällsutvecklare. Må Mona Sahlin och jag sedan inte vara ense i all politiska frågor men att något måste hända är vi ense om. Annars så riskerar vi bli den sista generationen av det socialdemokratiska partiet. Idéerna kommer leva vidare men frågan är i vilket parti?

Media: Ab, SvD, DNSVT, Nyheter24Laholms Tidning, Nerikes AllehandaTTELA.seNorra SkåneAllehanda.seGefle DagbladArbetarbladetGöteborgs-PostenPiteå-Tidningen, Sydsvenskan.
Tokmoderaten skrattar men åt vad...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,