20120310

Bensinmacken, vapenfabriken och en och annan varg...


Sitter på skolbänken så långt från vapenfabriken i den arabiska öknen, men ändå då nära. Dagen handlar om media och klimatet och hur man i dagens mediadjungel kan nå ut med seriösa budskap…

          Men är då det som inte skrivs bra? Är det inte det som vi vill läsa det som skrivs? Den klassiska frågan om vi vill läsa goda nyheter? Spontant säger vi ja, men kommer vi köpa tidningen? Så vem bryr sig om klimatet och kan man hitta dödgrävaren (Ett ord som kom fram efter mordet på Kennedy då alla letade efter sin egen story och en gjorde en intervju med dödgrävaren och succé…) För mig handlar det om att komma bort från ”nörd” stämpeln. Att göra klimatfrågan lokal och nära. Inte att en ko i Indien dör om jag fiser. Måste erkänna att jag inte är så på g när det gäller klimatet och tror det beror just på att fisen som dödar kossan i Indien.

          Men i mediasamtalet som vi för under förmiddagen så blir bilden så komplex av hur landskapet ser ut Hur vi lever med mängder av lokala medier som är allt från skjutjärnsjournalisten till honom som kommer och tar en bild och på väg ut hojtar skriv ett par rader om detta och maila mig… Dagen efter så är min text i tidningen ordagrant…

           Vidare så kommer vi till ett samtal kring hur vi ska nå ut och då finns också brytfrågan som vi inte riktigt besitter svaret på. Bensinmacken (vargfrågan är en annan), kuggfrågan för ortens överlevnad eller hotet mot klotet… Klimatkramarna går direkt till attack och plötsligt så är konflikten ett faktum och ingen vinner och frågan blir stående och vägen framåt har inget bränsle. Ibland så upplever jag som om det är två världar som inte klarar av att se varandras behov utan bara ser konflikten och inte de behov som ligger till grund. Vidare så kan jag som exempel lyfta kärnkraft-vindkraft.

           Så när jag lyssnar på de som håller i kursen så blir det en mediabild som bygger på hur man kan få fram budskapet utan att man skrämmer. Se det positiva och jag lyfter hur man under rörelseåret 2001 lyckades få fram att sin egen hälsa var enklare än att springa maraton och äta ton med morötter. Allt som behövdes var en halvtimme om dagen så minskade risken för hjärt- och kärlsjukdomar och plötsligt så gick Svensson ut och tog en promenad.


           Och så blev det lite röriga tankar en lördag som jag sitter inne trots att våren gör sig påminda utanför. Må den finnas kvar när jag blir utsläppt..
Media: Ab, Ab2, Ab3, DN,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,