20120323

Privat skit och en kateder


Privat är ordet för dagen och allt utifrån Johan Westerholms postning och ett par tankar passerar förbi även mig i detta tema. Jag tar ett avstamp i Ibrahim Baylans debattartikel om skolan. Märker att linjen, den röda tråden är som bortblåst idag och ni får sakta efterforska om den går att finna.

              ”Skolans uppgift är som sig bör, att skola arbetskraften sjungs det i Staten och kapitalet och visst är det så och ska så vara. Men hur skolas och för vilken framtid skolas det är en central fråga. Kateder skolans tid är förbi säger en del medan andra menar att det måste tillbaka eller att den inte ens lämnat. Fick från en lärare som jag pratade med frågan om författaren och tillika akademi-ledamoten Torgny Lindgren som enligt utsago stod bakom katedern och läste var estetisk undervisning eller klassisk kateder undervisning och där satt jag, en stark förespråkare av att kasta ut katedern och in med estetiken ála Finland, och blev tvungen att ompröva denna symbol för gårdagens skola. Men då var de i detta bord som frågan avgjordes utan mer i hur läraren hanterade bordet. Har vikarierat som lärare och för mig var det bra att sitta på för att se hela gänget framför mig. Men hur i hela friden kommer detta sittande på katedern ta mig till ingången om ordet privat och det vet jag faktiskt inte men håll ut så kommer det en knorr, hoppas jag.

             Men för att närma mig så plockar jag upp frågan om du är privat i skolan och man ser det som den individ du är? Vi med ena handen bara ser dig som en kollektiv massa för att när du ska ställas till svars är ensam och privat, uthängd. Samtidigt som skolan skola arbetskraften, i kollektivets anda så ska du också bli egen företagande, gärna inom välfärdens område. Vi pratar sedan om den splittrande ungdomen som rastlöst inte vet vad de vill. Vet vi vad vi vill med dem? Skola vi arbetskraften lydigt eller skola vi entreprinöriella rebeller? Jag ser gärna det sista.

            Men när vi som socialdemokraterna vill att våra unga ska bli entreprenörer så är det ok utom på alla välfärdens områden för de ska vi styra själva. Allt utifrån Caremas vinstmaximering där blöjan vägde tungt. Men hur många tunga blöjor som finns i det offentliga utan att vi kräver att det offentliga förbjuds driva offentliga tjänster och att vi kräver att politiken slutar vara politisk då den missköter sig. Är det så att det privata är lättare att köra på dörren för vi inte är dem. Att oavsett innehåll så är det offentliga vårt barn och devisen vårt barn andras ungar. Vi har de i äldrevården, vi har det i skolan och vi har det i sopphämtningen, men oj där funkade det med att det privata kör vår skit. Tror nog att katedern som jag satt på också var tillverkad av en privat entreprenör och det gick bra att sitta där och lära ungarna läsa och skriva. Så det kan bli…

Media: DN, SvD,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,